Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

Bevezetés A nyitott mű című tanulmánykötet második kiadásához

csak föltételeznek egy sor definíciót a művészetről és az esztétikai értékről), mint inkább kultúrtörténeti, pontosabban poétikatörténeti esszék. A nyugati kul­túra történetének egyik momentumát (a jelent) igye­keznek megvilágítani, a nyitott mű poétikáját választ­va néző-, illetve kiindulási pontul (megközelítésként). Mit értsünk „poétikán”? Az orosz formalistáktól a prágai strukturalisták jelenlegi képviselőiig húzódó vo­nulat egy irodalmi mű nyelvi struktúrájának tanulmá­nyozását érti „poétikán”. Paul Yaléry a Premiere Le­fon du Corns Poétique-ben (Bevezetés a poétikába) minden műfajra kiterjesztve a poétika jelentését, a mű­vészi cselekvés tanulmányozásáról beszélt, a poiein (csi­nálni, cselekedni) tanulmányozásáról, „qui s’ achéve en quelque oeuvre” (amely valamely műalkotásban való­sul meg), „faction qui fait” (az alkotó cselekvés) ta­nulmányozásáról, ama termelési aktus módozatainak a tanulmányozásáról, amelynek az a célja, hogy a fo­gyasztás számára hozzon létre valamely tárgyat. Mi a klasszikus jelentéshez közelebb álló értelemben használjuk a „poétikát”: nem mint kényszerítő szabá­lyok rendszerét (abszolút normának tekintett ars poe­ticát), hanem mint cselekvési programot, amelyet a mű­vész esetről esetre célul tűz maga elé, mint a létreho­zandó műalkotás tervezetét, amiként az kimondva vagy kimondatlanul él a művész szándékában. Kimond­va vagy kimondatlanul a poétikai kutatás (és a poéti­kák történetének, ennélfogva a poétikai szemszögből vizsgált kultúratörténetnek a kutatása is) valóban vagy a művészek nyilatkozatain alapszik (példa rá Ver­laine Költészetieméi vagy Maupassant előszava a Péter és Jánoshoz), vagy a mű struktúrájának olyan elemzé­sén, amelynek segítségével a mű megalkotásának mód­jából le lehet szűrni, hogy milyennek akarta a művész megalkotni. Világos tehát, hogy a mi felfogásunkban 8

Next