Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

Bevezetés A nyitott mű című tanulmánykötet második kiadásához

nyiban hivatkozhatunk modellre, amennyiben a modell kezelhető, vagyis egy műveleti eljárásmód. A modellt azért dolgozzák ki, hogy a különböző jelenségek közös formáját jelöljék vele. Az a tény, hogy a nyitott művön modellt értünk, annyit jelent, hogy kimutathatónak vél­tünk a különböző cselekvésmódokban egy közös cse­lekvési tendenciát, amely a fogyasztás szempontjából strukturális hasonlósággal bíró műveket termel ki. Ez a modell éppen elvontsága folytán látszik alkalmazha­­tónak különböző művekre, amelyek más tekintetben (az ideológia, a felhasznált anyagok, a realizált mű­vészeti „műfaj”, a fogyasztóhoz intézett felhívás tí­pusa tekintetében) a legkülönbözőbbek. S akadt, aki megbotránkozott azon, hogy a nyitott alkotás műél­vezeti modelljének alkalmazását sugalljuk egy nonfi­guratív festményre éppúgy, mint Brecht valamely drá­májára. Lehetetlen dolognak látszott sokak számára, hogy egy pusztán az esetleges elemek közti viszony él­vezésére szóló felhívás bármiféle hasonlósággal ren­delkezne a politikai problémák racionális megvitatásá­ra szóló, elkötelezett felhívással. Az ilyen esetben azt nem értik, hogy - például - egy nonfiguratív kép elem­zése nem céloz mást, mint hogy világot derítsen a mű és a műélvező közt meglevő, bizonyos típusú viszonyra, a dialektikus mozzanatra a tárgy struktúrája mint meg­állapodott viszonyrendszer és a fogyasztó válasza mint szabad hozzákapcsolódás, valamint ugyanazon rend­szer aktív földolgozása között. Miközben ezeket az ész­revételeinket papírra vetjük, elégtétellel olvassuk el új­ra Roland Barthes egyik interjúját a Tel Quelben, ahol ragyogóan mutatja ki Brechtben e tipikus viszony jelen­létét: „Ugyanakkor, amikor Brecht ezt a jelentésszín­házat egy politikai gondolattal kapcsolta össze, azt mondhatnánk, megadta az értelmét, de nem teljesítet­te be. Persze az ő színháza ideológiai jellegű, és nyíl­11

Next