Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

Bevezetés A nyitott mű című tanulmánykötet második kiadásához

máról” fogunk beszélni: vagyis mint szerves egészró'l, amely az előző tapasztalat különböző szintjeinek (esz­mék, érzelmek, cselekvési hajlamok, anyagok, szerve­zési módozatok, témák, cselekmények, megszabott stí­luselemek, invenciómozzanatok) összeolvadásából szü­letik. A forma: a kikerekedett mű, egy termelés vég­pontja és egy fogyasztás kiindulópontja, amely - ösz­­szeilleszkedve-mindig újra életre kelti, különböző pers­pektívákból a kiinduló formát. Olykor azonban a forma szinonimájaként fogjuk használni a „struktúra” kifejezést; ám egy struktúra nem azért forma, mert konkrét objektumot képvisel, hanem mert viszonylatrendszer, a különböző szintek (szemantikai, szintaktikai, fizikai, érzelmi szintek; té­mák és ideológiai tartalmak szintjei; szerkezeti viszo­nyok és a befogadó strukturált válaszának a szintje stb.) közötti viszonylatok rendszere. így tehát struktú­ráról fogunk beszélni forma helyett, amikor a tárgy­nak nem az egyedi fizikai állapotát akarjuk megvilá­gítani, hanem elemezhetőségét, azt, hogy viszonyla­tokra bontható fel oly módon, hogy elkülöníthető le­gyen benne a nyitott mű absztrakt modelljében ábrá­zolt műélvezési viszony típusa. És éppen azért redukálunk egy formát viszonylat­rendszerré, hogy rávilágítsunk e viszonylatrendszer ál­talános mivoltára és transzponálhatóságára: vagyis ép­penséggel azért, hogy kimutathassuk az egyedi tárgyon egy általános „struktúra” meglétét, ami más tárgyakkal rokonítja. Mintegy a műtárgynak fokozatos kicsonto­­zásáról van szó, előbb afféle strukturális csontvázzá redukálásáról, hogy kiválogathassuk ebben a csontváz­ban azokat a viszonylatokat, amelyek közösek más csontvázak részeivel. Végső soron tehát egy mű volta­képpeni „struktúrája” az, ami közös benne más mű­vekkel, döntően tehát az, amit egy modell mutat. így 13

Next