Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

A nyitott mű poétikája

a Parenthese (Zárójel) - kötött tempójú ütemmel kez­dődik, és hosszú zárójeles részletekkel folytatódik, ame­lyekben a tempó kötetlen. A részek összekapcsolásá­nak a jelölése egyfajta szabályt ad meg (pl. Sans retenir, enchafner sans interruption stb. [visszafogás nélkül, meg­szakítás nélkül folytatni]). Mindezekben az esetekben - és ez csak négy példa a sok közül - tüstént szemünkbe ötlik a makroszkopikus különbség az effajta zenei kommunikáció és az olyan­fajta között, amilyenekhez hozzászoktatott bennün­ket a zenei hagyomány. Elemi módon a következőképp fogalmazható meg ez a különbség: egy klasszikus ze­nei alkotás, egy Bach-fuga, Verdi Aidaja vagy Sztra­vinszkij Le Sacre du Printemps (Tavaszi áldozat) című művét a hangok olyan együttese alkotja, amelyet a szerző végleges és lezárt módon szervezett eggyé, s így nyújtott át a hallgatónak, vagy konvencionális jelek nyelvére fordított le, amely úgy vezérli az előadót, hogy az a lényeget tekintve híven reprodukálja a zeneszerző által elképzelt formát. Ezek az új zenei alkotások vi­szont nem zárt és végleges üzenetet tartalmaznak, nem egyértelműen szervezett formát nyújtanak, hanem a megszervezés különböző lehetőségeit, amelyek az elő­adó kezdeményezőképességétől függenek, és ennélfog­va nem végleges művekként jelennek meg, amelyek megkívánják, hogy adott strukturális irányban éljék át és eszerint fogják fel, hanem mint „nyitott” művek, amelyeket az előadó fejez be akkor, amikor esztétikai­lag értelmezi.1 A terminológiai félreértések elkerülése végett meg kell jegyeznünk: a „nyitott” meghatározás ezekre a mű­vekre alkalmazva - még ha kiválóan megfelel is a mű és az előadó között meglevő, újfajta dialektika bemu­tatására, - e helyütt olyan értelemben veendő, amely lehetővé teszi számunkra, hogy elvonatkoztassunk e 26

Next