Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

A nyitott mű poétikája

A „nyitottság” kategóriáját valamennyi vizsgált je­lenségben arra használtuk, hogy gyakran különböző szituációkat határozzunk meg vele, ám a vizsgálat tár­gyává tett művek típusai összességükben is különböz­nek a posztweberniánus zeneszerzőknek azoktól a mű­veitől, amelyeket a bevezetésben vizsgáltunk. Kétség­telen, hogy a barokktól a jelkép mai poétikái felé ha­ladva, egyre pontosabban vázolhattuk föl a nem egyér­telmű kifejlettel bíró műalkotás koncepcióját, ámde az előző részben vizsgált példák olyan „nyitottságot” mu­tattak, amely a műélvező teoretikus gondolati közre­működésén alapszik, akinek ugyanis szándéka szerint kell interpretálnia egy már kész művészeti tényt, egy már strukturálisan befejezetté szervezett alkotást (még akkor is, ha úgy strukturálódik, hogy meghatározat­lan módon lehessen interpretálni). Az olyan kom­pozíció viszont, mint Pousseur Scambija, továbbmegy ennél: míg a hallgató egy Webern-művet szabadon újra­szervez, és a relációk valamely sorát élvezi a rendelke­zésére bocsátott - és már tökéletesen kész - hanguni­verzumon belül, addig a Scambibaa az előállítás és a ma­­nualitás oldaláról nézve is a műélvező szervezi és struk­turálja a zenei gondolatmenetet. Közreműködik egy mű létrehozásában. Nem kívánjuk azt állítani, hogy ez a különbség mi­nősíti a művet mint kevésbé vagy inkább érdekeset a kész művekhez képest: egész fejtegetésünkben külön­böző poétikákról van szó, amelyeket csak annak a kulturális szituációnak a szemszögéből nézve értéke­lünk, amelyet tükröznek, s amelynek részét alkotják, függetlenül e termékek mindennemű esztétikai értéke­lésétől; de nyilvánvaló, hogy egy olyan kompozíció mint a Scambi (vagy a másik három idézett mű) új problémát vet föl, és arra késztet bennünket, hogy a „nyitott” művek körében egy szűkebb kategóriát állít-39

Next