Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

Kelemen János: Utószó

között tartják. Olyan tárgyi világ megteremtésén fára­doznak, mely lehetővé teszi az észlelési módok, a pszi­chológiai reagálási típusok felszabadítását, plasztikussá válását. Távol áll Ecótól, hogy az avantgarde kritikát­­lan, apologetikus elfogadására buzdítson. E kötet is tanúsítja, hogy jól látja a modern kapitalizmusnak azo­kat a kulturális folyamatait, melyek révén a burzsoázia kisajátítja az avantgarde-ot, s az akadémizmus új for­májává teszi. Gondosan elemzi a mindennapi életnek s a tág értelemben vett kulturális szférának minden olyan területét, ahová az avantgarde manipulative kisa­játított formái a burzsoázia ideológiai uralmának egyik elemeként behatolnak. Az így létrejövő új akadémiz­­mustól megkülönbözteti az ún. „javasoló művészetet”, mely nyitott jellegénél fogva a világ s önmaga megvál­toztatására szólítja fel az embert. A „javasoló művészet” a föntebb mondottaknak megfelelően egy sor pszichológiai meggondolást is szükségessé tesz. Eco fejtegetéseiben ezért jelentős he­lyet foglalnak el a modern pszichológiai elméletekből kölcsönzött érvek. Az a pszichológia, amely mellett el­kötelezi magát, ugyancsak az ember társadalmi-törté­neti meghatározottságából indul ki, abból tehát, hogy maguk az érzékszervi működések is feltételezik az adott kultúra szabályozó mechanizmusait, nem lehet csu­pán a változatlannak tekintett fiziológiai tulajdonsá­gokkal számot adni róluk. Többször jeleztük, hogy A nyitott mű ben foglalt problémák kidolgozása során Eco figyelme a szemioti­ka felé fordult. Ebben az is szerepet játszott, hogy már a modern művészet feltételeinek kutatása közben fel­merült a tömegkommunikáció, pontosabban a tömeg-459

Next