Eco, Umberto: A nyitott mű. Válogatott tanulmányok (Budapest, 1976)

A nyitott mű poétikája

bonthatóságával kapcsolatban (a könyvnek egységes tömbből mozgatható síkokká kell szétbomlania, ame­lyek újabb mélységeket teremtenek a hasonlóképp szétbontható és mozgatható, kisebb egységekre való szétszedés révén) az új, nem euklideszi geometriák univerzumát juttatja eszünkbe. Ezért aztán nem kell hozzá túlzott merészség, hogy a „nyitott” mű - s még inkább a mozgásban levő mű­­poétikájában, az olyan műalkotásban, amely a műélve­zésben sohasem marad ugyanaz, elmosódott vagy pon­tos rezonanciákat találjunk a modern tudomány bizo­nyos tendenciáival. A korszerű kritikában már-már közhely a folytonos téridőre hivatkozni a joyce-i uni­verzum struktúrájának magyarázatakor; nem véletlen, hogy Pousseur, amikor kompozíciója természetét akar­ja meghatározni, „lehetőségmezőről” beszél. Két olyan fogalmat használ tehát, amelyeket a modern kultúra honosított meg, s ezért kivételes módon árulkodóak: a mező fogalma a fizikából való, s az egyértelműen és egyirányúan értett, klasszikus ok-okozat viszony meg­újított felfogását jelenti, erők komplex kölcsönhatását, események konstellációját, strukturális dinamizmust foglal magában; a lehetőség fogalma filozófiai foga­lom, amely a modern tudomány egész tendenciáját tük­rözi, a rend statikus és szillogisztikus látásmódjának az elhagyását, a nyitottságot a személyes döntések sok­oldalúsága felé, az értékek helyzetisége és történetisé­ge felé. Azt a tényt, hogy egy zenei struktúra nem határozza meg többé szükségszerűen a szukcesszív struktúrát - vagyis azt a tényt, hogy amint már a szeriális zene ese­tében is, függetlenül a mű fizikai mozgási kísérletei­től, nem létezik többé tonális központ, amely meg­engedi, hogy a zenei folyamat szukcesszív mozzana­tait előzetesen megszabott premisszákból vezessék le 46

Next