Egri Péter: Álom, látomás, valóság. Az újabb európai regényirodalom álom- és látomásábrázolásának művészi szerepéről (Budapest, 1969)

I. Álom, látomás és valóság viszonya az 1848 utáni művészetben

Az a modern realista szintézis, amely József Attila költészetében megvalósult, azáltal jött létre, hogy a költő marxista tudatosságú, demokratikus szocialista világnézete segítségével e korszak ellentmondásainak egész bonyolultságát kifejezte és összefog­lalta. E költészet realizmusa nem pusztán abban van, hogy az álmok, ködök, látomások világának szétf' olását megmutatja,14 hanem elsősorban abban, hogy keletkeze jket és elillanásukat állandó kölcsönhatásban, mint a kor ellentmondásainak ellen­tétekben megvalósuló egységét ábrázolja. Ez a költészet tehát nem azáltal küzdi le a polgári dekadens irodalomban s jelentkező álomszerűséget, látomásokat, hogy hátat fordít nekik, vagy olcsó diadalt arat felettük. Ellenkezőleg. Az egész valóság ábrázolására tör, s ezért az adott kor valósága egészének megfelelően a lá­tomásoknak nemcsak keletkezését vagy csak elillanását tárja elénk, hanem létrejöttét és szertefoszlását kölcsönhatásban mutatja be, s ezáltal végső soron a látomások költői megjelení­tése közben a valóság objektivitását az ábrázolásban nem oldja fel, hanem éppen aláhúzza.15 Ezért zenghetett fel költészetének egészét képviselő Ars poeti­cájában eszmény és valóság, költészet és élet, szépség és külvilág, álom és álmodó végső egysége, harmóniája: Az idő lassan elszivárog, nem lógok a mesék tején, hörpintek valódi világot, habzó éggel a tetején. Szép a forrás — fürödni abban! A nyugalom, a remegés, egymást öleli s kél a habban kecsesen okos csevegés. 40

Next