Egri Péter: Álom, látomás, valóság. Az újabb európai regényirodalom álom- és látomásábrázolásának művészi szerepéről (Budapest, 1969)

Jegyzetek

már önként, vagy, ha úgy tetszik: belső kényszerből tesz a maga szá­mára elérhetetlenné, képeit latin világosságú, kristályos rendszerbe foglalja, ahogy az álomban is annyira helyénvalónak látszik minden, éber szemmel nézve különös, rendkívüli elem. »Jobb volna élni. Ámde...« Kosztolányi világában (melyet ez is közelít az álom szín­vonalához) alig van cselekvés. Itt minden történik. Kosztolányi homo aesthetlcusnak, vagyis az érzéki alapú szépségek emberének tartja magát, és ezt a homo aestheticust szembeállítja a homo oeconomi­­cízsszal, vagyis a gazdálkodó, és a homo moralisszsA, tehát az erkölcsi, szociális jóra törő emberrel. A szemlélőt a cselekvő ellen veti. A költő feladata szemlélődni az élet és a halál kérdésein, vallotta egyszer — pedig hát a költő feladata, melyet Kosztolányi oly hallatlan bizton­sággal teljesít is a maga módján — a versírás. Ez azonban mégiscsak cselekvés — hozzá egyszerre erkölcsi és gazdasági cselekvés”. — Jó­zsef Attila: Kosztolányi Dezső. József Attila összes Művei. Budapest, 1958. HL, 167—170. 12 József Attila: Kosztolányi Dezső. A Toll 1935. jún. 15. — József Attila összes Művei III., 170. — Vö. Heller Ágnes: Az erkölcsi nor­mák felbomlása. Budapest, 1957. 102—9. 18 Vö. Márki János: Ady Endre. Kézirat. 11 A valóságnak és a szépség álomvilágának viszonya még azokban a versekben is más és más, amelyek egy tendenciát képviselnek, ame­lyekben az álom szétfoszlik, a költő az álomvilággal szembeni való­ságra eszmél. Az álmok világából való felébredés olykor a lidércál­­mok kísérteties valóságába visz (Ha a hold süt, Zöld napsütés hintáit, Indiában, hol éjjel a vadak). Máskor a reális körvonalaival együtt ábrázolt vas világ rendjébe jutunk (Eszmélet, Gyönyörűt láttam), melynek kegyetlensége az e rendtől való eltávolodásra, révedező tű­nődésre, álmodozásra sarkall. Ismét máskor a valóság megváltozta­tása melletti közvetlen hitvallást jelenti, eszmény és valóság, álom, látomás, szépség és az adott világ összhangjának jövőbeli megterem­tését, kiharcolását (A város peremén, Hazám). Az Ars poetica — mint a vers szélesebb értelemben vett tárgya: József Attila költésze­tének egésze is — eszménynek, álomnak, szépségnek és valóságnak közvetlen egységét valósítja meg, a szépséget a valóságban találja meg. 18 Ezt könnyen beláthatjuk, ha József Attila három költői korszaka 378

Next