Eliot, Thomas Stearns: Káosz a rendben. Irodalmi esszék (Budapest, 1981)

T. S. Eliot (1888—1965), századunk egyik legnagyobb költője egyúttal a mo­dern angol esszé egyik legkitűnőbb mes­tere is. Nevéhez korszakos jelentőségű tanulmányok fűződnek. A fiatal, avant­­garde költő ad hangot a megújított ha­gyománytudatnak, a költői individuum személytelenség-követelményének a Ha­gyomány és egyéniség-ben. Felhívja a fi­gyelmet a XVII. századi „metafizikus költők” jelentőségére, még bomlatlan, egységes érzékelésmódjukra, és ennek modern hiányára. Több esszében foglal­kozik az Erzsébet-kori drámaírással, föl­fedezi s tudatosítja a Shakespeare árnyé­kában eltörpülő „kisebbek”, Marlowe, Webster, Tourneur, Middleton,Chapman, Ben jonson stb. értékét. Olykor-oly­kor még egyenest Shakespeare rovására is. A költői pályája derekán járó Eliot nagy fontosságú esszében vet számot Baudelaire jelentőségével s a modern 1 költészetre gyakorolt hatásával. Fölfedi ellentmondásos kötődését a XIX. szá­zadi angol költészethez, Wordsworth-höz és Coleridge-hez, Shelley-hez és Keats­­hez. Az idősödő költő visszatekint a bejárt útra, szól egy életen át tartó von­zalmáról Dante iránt, lerója adósságát Goethének, akit korábban kissé kedve - szegetten tisztelt, és Vergilius kapcsán kifejti, Mit jelent ag, hogy klasszikusé Ekkoriban tartja fogalomtisztázó, nagy előadásait a költészet hangnemeiről, a drámai költészetről, és az egész életében gyakorolt kritikaírás jelentőségéről, ha­tárairól és értelméről.

Next