Forgács László: Ünnep után. Petőfi Apostola és a Márciusi Ifjak világnézete (Budapest, 1960)

Az Apostol megítéléséhez

Ezért legfeljebb visszautasíthatja a konzervatív kri­tika bírálatát, de végérvényesen meg nem cáfolhatja. Miért nem tudott a jelenség mélyére hatolni az alanyias ítész? Mert félszeg szemlélete és módszere miatt feladta a helyes történelmi távlatot. Annak a történetfelfogás­nak hálójában vergődött, amely Petőfiben csak a győz­test kívánta látni és láttatni. A kritika a mű költői világnézetének elemzését jobbá­ra Szilveszter alakjának és gondolatvilágának vizsgála­tára szűkítette le. Igaz, Szilveszter része a költő egyéni­ségének; a költői szubjektivitásnak integráns eleme a forradalmár-apostol eszménye. De a feladat az, hogy tárgyilagosan elhelyezzük a Szilveszter-kifejezte gondo­latiságot — és így Az apostol költőjének világképét — az életműben. Az a kérdés: milyen útszakaszt jelöl Pe­tőfi világnézeti érlalődésében Az apostol? Nem akadémikus természetű kérdés ez. Ha sikerül rá­tapintanunk Az apostol különleges gondolati tartalmára, éles fénysugár eshet a reformkor eszmevilágából kiemel­kedő forradalmár egész addigi útjára is. Forradalmi távlatból kell elemezni a magyar társa­dalmi élet ideológiai vetületét. S ha így vizsgáljuk Az apostolt, akkor olyan kérdésekkel találkozunk e műben, amelyek Vajdától József Attiláig, Csokonaitól és Jókai­tól napjaink irodalmáig középponti, nagy kérdései a ma­gyar ideológiának. Persze, nem azért kulcsmű Az apostol irodalmunk tör­ténetében, mintha minden nagy kérdésre végérvényesen igaz feleletet lelt volna. A mű jelentékenysége minde­nekelőtt körváltó természetében rejlik. Az nevezetes benne, ahogyan felteszi és megválaszolja a forradalom kérdéseit, ahogyan a költő maga is „küzd és vív” az eléje tornyosuló problémákkal. Nem Az apostol az első és egyetlen műve Petőfinek, amelyben az elszigetelt forradalmár helyzete tükröző­dik. A Felhők költőjének kedélyhangulatára is egyfajta 22

Next