Freud, Sigmund: Freud: Esszék (Budapest, 1982)

Herrmann István: Freud, az esszéista

civilizáció című tanulmánygyűjteménye telítve van Freud hivatko­zásokkal, olyan mozzanatokkal, melyekben Freud gondolatmene­tét véli továbbgondolni, s egyúttal olyan kritikai megjegyzésekkel, melyek Freud életművét csaknem minden fő mozzanatában szocio­lógiai alapon cáfolják. S Freudnak mint esszéistának mint úttörő­nek és a pszichoanalízisnek mint ateista ideológiának feltétlenül megvannak azok a vonásai, melyek a modern európai értelmiségre szükségképpen hatottak. Ez a hatás nagyon sokszor olyan jellegű volt, hogy mintegy felmentette az értelmiséget a társadalmi cselek­vés alól és önmaga felé fordította az egyes értelmiségi tekintetét, így jöttek létre Freud nyomán azok a társasági és egyéni analízisek, sőt önanalízisek, melyek kétségkívül sok embernél azt jelentették : a társadalmi nyugtalanság alapvető oka saját pszichológiai szituáci­ónk sérülése. A társadalmi elégedetlenség oka alapvetően a gyer­mekkori ellentmondásokra vezethető vissza, a fiatalkori elfojtások­ból származik s nem a társadalmat, hanem saját pszichénket kell elsősorban elemeznünk. Ez volt Freud gyakorlati negatív hatása. De mégiscsak vitathatatlan, hogy Thomas Mann vagy József At­tila vagy Albert Fuchs, sőt, a magyar freudisták nagy része is azért úgy tekintett a pszichoanalízis megalapítójára, mint a polgári esz­mék egyfajta képviselőjére. A becsületes polgári eszméket Freud valóban egész életében nem tagadta meg. Számára a tudomány­ban, az ok okozati viszony fellelése a módszer egyik szigorú alapel­ve volt. Úgy gondolta, hogy lesz idő vagy legalábbis lehet korszak, midőn minden pszichológiai problémát szigorúan orvosi módsze­rekkel fognak majd megoldani. Nem tagadta meg tehát nagy mes­tereit, a francia Charcot-t vagy a bécsi egyetemen őt tanító Mey­­nertet. S bármennyire vitathatóak is egyes etimológiai levezetései, bármennyire rá is jön e könyv olvasója, hogy a könyvben szereplő egyik Freud esszé fő vonalában egy fordítási hibára épül, mégis ez a ragaszkodás a tudományos módszertanhoz, a huszadik században tiszteletet gerjesztett. Freud racionalista kiindulópontja, melyhez később nem tudott mindig következetesen hű maradni, párosult néhány más olyan tu­lajdonsággal is, melyek Freudot igazi esszéistává tették. Igaz, nagy szervezőképességgel is rendelkezett, hiszen 6 szervezte meg a pszi­­choanalitikusok nemzetközi társaságát, de a szervezőkészség egy-14

Next