Fügedi Erik: Uram királyom… A XV. századi Magyarország hatalmasai (Budapest, 1974)

Az ország

venni a Szentföldet. De a XV. századra ez az erő és tekintély elfogyott. Schlick Gáspár, III. Frigyes császár kancellárja már 1443-ban megírta a törökellenes had­járat szervezésével megbízott pápai követnek, Cesarini Julián bíborosnak, hogy az európai uralkodók törökellenes összefogása reménytelen kísérlet, a velenceiek sem fognak gályákat küldeni a tengerszoros lezárására, pedig nekik érdekük lett volna a török terjeszkedésének megakadályozása. I. Ulászlónak a várnai csata előtt Skander béghez írt levele mutatja, hogy a külföldi segítségben bízó magyar király keserű magára hagyatottságot érzett. Ugyanezt érezhette Hunyadi János, aztán Mátyás, és végül Mohács előtt II. Lajos. A „keresztény” közösség már nem volt élő erő. Önkéntelenül is felmerül a kérdés: nem kellett volna-e belátni a reménytelenséget, mint ahogyan Nándorfehérvár árulói tették? Nem kellett volna-e „reálpolitikusan” megpróbálni kiegyezni a törökkel? Ez a gondolat a történeti irodalomban is felmerült, de a kor magyarjától teljesen idegen volt. Vegyük csak sorra a kor magyarjait, leg­fontosabb ismérvük, társadalmi helyzetük szerint. A papságnak, lett légyen bíboros érsek, egyszerű plébános vagy szerzetes, még gondolnia sem lehetett a törökkel való egyezkedésre. Nemcsak azért nem, mert ez halálos bűn lett volna, hanem azért sem, mert a török is meg volt róla győződve, hogy ő az „igaz hit” egyedüli birtokosa, a keresztény képeket és szobrokat „undok bálvá­nyoknak” minősítette, és - bár a krisztusi tanokat tisztelte - a papokat mélységesen elítélte. Egyházinak igazán nem volt mit keresnie a törökök között. Az uralkodó osztály véleményét Vitéz János püspök tollával Hunyadi János fog­lalta össze 1450-ben, a pápához írt egyik levelében. „Ha jól emlékezem, immár száz esztendeje ólálkodnak Európa körül a törökök ellenséges, Istenre-emberre acsarkodó fegyverei. Villámgyors egymásutánban igázták le Görögországot, Macedóniát, Bulgáriát, Albániát, mérhetetlen pusztulást hoztak sok-sok földre, melyek emléke s említése egyaránt fájdalmas, és gőgösen kigúnyolva romba-gyászba döntve, szolgaságra taszítva, vallásukból kiforgatva őket, idegen hitet, idegen erkölcsöt, idegen törvényt és a hitetlenek nyelvét kényszerítették rájuk. Sem Isten, sem ember jogait nem kímélték; nem hagytak érintetlenül semmit, ami kardélre hányható, megfélemlíthető, felperzselhető vagy szolgaságra vethető volt, ahová betették a lábukat, mindent meggyaláztak.” Az uralkodó osztály többi tagja is meg lehetett, sőt meg is volt győződve arról, hogy nemesi kiváltságai, nemzedéken át szerzett és megtartott birtokai, ezekkel együtt ha­talma menthetetlenül veszendőbe megy, a legjobb esetben puszta életét tarthatja meg. Nem volt véletlen, hogy Szászsebesen is egy nemes tartott ki végsőkig a törökkel szem­ben, és az sem, hogy Kinizsi olyan kegyetlenül bánt el az árulókkal. De talán a hatalomból kisemmizett osztály tagjai, a jobbágyok, akiknek nem volt vesztenivalójuk, talán ők mégis hajlandók lettek volna megalkudni új uraikkal. Érve­lés helyett vegyük elő ismét György fráter könyvét, és lapozzunk bele abba a fejezetbe, amelyben a török rabságban levők sorsát írta meg. 30

Next