Gehlen, Arnold: Kor-képek. A modern festészet szociológiája és esztétikája (Budapest, 1987)

Arnold Gehlen (1904—1976) filozófus, szocioló­gus, a 20. századi polgári gondolkodók egyik leg­jelentősebb képviselője volt. Filozófiai antropoló­giai főművét, Az embert már korábban megis­merhették a magyar olvasók. Kor-képek cimű művészetszociológiái kötete a modern művészeti törekvések összefoglalása. Gehlen a festészet alkotásait egyszerre tekinti művészeti produktumnak és a társadalmi moz­gás tükröződésének. A nonfiguratív festészet szükségszerűségét és létjogosultságát kutatva — Az emberben leírtakhoz hasonlóan — a hangsúlyt ebben a művében is az emberi aktivitásra, illetve az ösztönösség és a tudatos ellenőrzés kölcsönha­tására helyezi. Ilyen szempontok szerint elemzi Klee, Mondrian és Kandinszkij festményeit, illet­ve a modern művészet peremhelyzetét a tudomá­nyos-technikai forradalom korában. Elméleté­nek alátámasztásául felhasználja a különféle szaktudományokat: a pszichológiát, a társada­lomtörténetet, a filozófiát, a művészettörténetet. Törekvése, hogy mindezek szintézisével igazolja: a 20. század művészetének szükségszerűen el kel­lett jutnia a nonfiguratív ábrázolási módhoz.

Next