Gellért Oszkár: Egy író élete II. kötet. A Nyugat szerkesztőségében 1926-1941 (Budapest, 1962)

1932

Erdélyin kívül még egy szerinte jó költőről írt Illyés­ József Attiláról, a Külvárosi éj című könyve alkalmából. De csak da­rabokban élvezte a verseit. Elolvasott három-négy szakaszt, eddig, úgymond, elsőrangú, mert nem fejezi be itt. Túl sokat markol, keveset fog. Három-négy hibátlan szakasz után ráesz­mél, hogy ő tulajdonképpen forradalmár is, sőt — és itt jön a nehezebbje ■—­ tudományosan képzett marxista is. Semmi ki­fogása forradalmisága ellen, csak az a baj, hogy gyakran két, merőben különböző érzelmi állapotot kapcsol össze egy vers­ben. S Illyés groteszk példaként említi, képzeljük el, hogy Pe­tőfi a Reszket a bokor... hangulatába és egyik szakaszába akarta volna elhelyezni azt a maga helyén különben kitűnően megálló gondolatát, hogy a királyokat sürgősen fel kell akasz­tani. Azután: „József Attilának ebben a gyűjteményében van egy sikerült és egy igen sok részletében szerencsés forradalmi, sőt mondhatnám marxista verse (a Mondd, mit érlel... és a Munkások című)... Mindezekből következik, hogy József Attila még nem tisztult le, ahogy most mondják. Költészetében még nem váltak szét az egymástól elütő darabok, még egyetlen nagy körben kavarognak, mint az ős­káosz; de az egyes elemek már csomósodnak, s az alkotónak tán csak egy szavába ke­rülne, hogy mindegyik a maga helyére vonuljon. Érdekes, friss világ tárul akkor elénk, az új magyar költészet egyik legüdébb, leggondozottabb területe.” Ehhez a kritikához két megjegyzést: az egyik az, hogy Petőfi is két, merőben különböző érzelmi állapotot kapcsol össze pél­dául a Beszél a fákkal a bús őszi szél... című versében, ahol is: „Egyik kezemben édes szendergőm / Szelíden hullámzó ke­bele, / Másik kezemben imakönyvem: a / Szabadságháborúk története!” A másik megjegyzés: az utókor kevesli azokat­ a jelzőket, melyekkel Illyés a Mondd, mit érlel... és a Munká­sok című verseket illette. Németh László például a folyóiratá­ban azt írta a Mondd, mit érlel... című versről: „megérde­melné, hogy a magyar szegények újságja — ha volna ilyen — vezető helyen hozza”. És ha a Nincsen apám, se anyám kötet­ről írva három év előtt még az volt a véleménye József Attilá­ról, hogy „eljuthat a közepesig”, a Külvárosi éj című kötetében már „a proletariátus nagy költőjét látja viszont”. (Tehát még mindig csak egy osztály s nem a nemzet nagy költőjét.) Erdélyi József rotációs papíron nyomott nyolcoldalas vers­újságjáról, a Felkelt a nap címűről Szabó Lőrinc már helyesel­ 278

Next