Gerskovics, Alekszandr: Az én Petőfim. Cikkek és tanulmányok (Budapest, 1979)

II. Élő klasszikusok

kásság osztályharca is válhat szocializmusellenessé, és fontos nem szocialista szempontból, mert egy tömegmozgalom em­beri mélységét méri.” József Attila Összegyűjtött művei. Bu­dapest, 1958. 3. kötet, 10. old.) Az olvasó talán joggal érzi úgy, hogy némileg eltértünk a témától. Ez azonban nem volt öncélú kalandozás. Illés Béla jóval később, irodalmi pályafutását összefoglalva maga kérte a szocialista magyar irodalom jövendő kutatóit, hogy ne feled­jék el és ne kerüljék meg életének ezt a fontos szakaszát: a moszkvai irodalmi tevékenységet. „Nagyon alaposan kellene írni - kell írni ezekről az esztendőkről azért is, mert mialatt a szovjet írók életét éltem, ugyanakkor részese voltam a moszk­vai magyar emigráció életének” - írta 1956-ban. Illés Béla mindig a társadalmi, közéleti és irodalmi, iroda­lompolitikai tevékenység centrumában volt, nem sajnálta se idejét, se az erejét. 1930-ban a MORP (Forradalmi írók Nem­zetközi Szövetsége) felelős titkárává választják, majd 1932-től 1935-ig ennek a szervezetnek a főtitkára lesz. Óriási tevékeny­séget fejtett ki a nemzetközi forradalmi és haladó irodalom egyesítése érdekében. Közismert, hogy részt vett az úgyneve­zett „magyar proletárirodalom platformtervezetének” kidol­gozásában is, amely már azokban az években is éles vitákat váltott ki. Röviden a következőről volt szó. Az emigráns ma­gyar írók, akik aktívan bekapcsolódtak az első szocialista ország életébe, törvényszerűen mindinkább vezető szerepet kezdtek játszani a két háború közötti évtizedek élenjáró ma­gyar művészetében. Bár ezt a küldetésüket helyesen ismerték fel, ugyanakkor gyakran alábecsülték azokat a nehézségeket, amelyekkel az otthon élő forradalmi vagy haladó íróknak kel­lett szembenézniük, akik szokszor mélyebben látták, hogy a Horthy-terror közepette milyen problémák vetődnek fel a ma­gyar proletariátus előtt. A moszkvai magyar politikai emigrá­ció valamiféle döntőbírói szerepre pályázott a forradalmi ma­gyar művészet útjainak meghatározásában. Ez a tendencia 106

Next