Gerskovics, Alekszandr: Az én Petőfim. Cikkek és tanulmányok (Budapest, 1979)

II. Élő klasszikusok

tartalom „lelkivé váltása” szempontjából értékelte, József Attilát leginkább az aggasztotta, hogy a szocialista költészet magasrendű eszmei tartalmát gyakran retorikus, kifejezéstelen és nem meggyőző forma hordozta. így például a Sarló és Ka­lapácsból ilyen (Gorkijnak ajánlott) sorokat idéz egy „prole­­tárk öltőtől”: Kiutat kerestünk, kiút felé vágytunk s a „Viharmadarad” került a kezünkbe, az „Anya” lapjai arcunk feltüzelte.” Gergely Sándor regényeiben pedig az igazi realizmustól távol eső „romanticizmust” kifogásolja, amely Sue regényeire emlé­kezteti.30 És hogy ujjongott, ha írótársai közül valakinek sike­rült tökéletes művészi formában kifejteni az eszmei tartalmat! Nagy Lajos novelláinak 1930-ban megjelent gyűjteményéről (Lecke) például így írt: „Külsőre, belsőre újdonságok, eredeti összetételek, leleményes kidolgozások és ami ezzel természet­szerűen összefügg, az anyagnak, az általánosan emberinek és társadalminak önálló minősítései. Önállóságuk azonban nem érinti szocialista mivoltukat, mindössze annyit jelent, hogy Nagy Lajosnak nem csupán az értelme mozog a szocializmus gondolatkörében, amint az művében kitetszik, hanem a fogal­makkal nem irányítható művésziség is úgy szabja meg benne tevékenysége irányát, hogy a szocializmus ennek inkább utóla­gos tudatosítása.”31 József Attila nem hízelgő, de igazságos bírálata a magyar­­országi és általában a magyar nyelvű proletárirodalom alkotá­sairól abból a felelősségtudatból indult ki, amelyet a közéleti témát választó írónak éreznie kell és abból a meggyőződésből, hogy a szocialista irodalom, és ábrázolásmód fölényben van az elmúlt korok művészi módszereivel szemben. Fiatalságunk és a népművészet című cikkében (1932) ezt írja: „A jövő kultúráját az az osztály fogja megalkotni, amely a jövőt megteremti. 133

Next