Gerskovics, Alekszandr: Az én Petőfim. Cikkek és tanulmányok (Budapest, 1979)

II. Élő klasszikusok

Az újnépieseknek ez a szárnya a tőkés rendszert az „igazi magyar népiesség” álláspontjáról bírálva idealizálta és eszté­­tizálta a falusi elmaradottságot, elutasította a várost és a mun­kásosztály ideológiáját, és ezzel a magyar szellemi életben a nacionalizmus malmára hajtotta a vizet.38 A burzsoá sajtó ugyanakkor fokozta támadásait a Szovjetunió és a szocialista építés gyakorlata ellen. Még olyan nagy politikai érzékenységű szocialista író is, amilyen Nagy Lajos volt, Moszkvából, az első írókongresszusról hazatérve, olyan cikksorozatot jelente­tett meg, amelyben „a részletek igazsága iránt is oly érzékeny író értetlenül áll szemben számos jelenséggel.”39 A magyar szellemi élet eme válságos pillanatában szilárd eszmei meggyőződésre volt szükségük azoknak, akik nem akarták otthagyni az ideológiai harc terepét. József Attila be­tegséggel, nyomorral, publikációs gondokkal, magánéletének problémáival, „bal”- és jobboldali támadásokkal küszködve sem veszítette el önuralmát és következetességét. Továbbra is lelkesedéssel és reménykedve figyelte a Szovjetuniót, amely a dühödten kavargó tőkés világ közepén sikerrel oldotta meg az ország iparosítását. József Attila azonban nem idealizálta a szovjet fejlődés gyakorlatát, észrevette annak egyes hibáit is. A szocializmus bölcseleté című cikkében (1934. november), mint aki saját veszteségéről ír, emlékezett meg arról, hogy „finom amerikai traktorok milyen hamar mentek tönkre a szovjet használatban”. Ezt azzal magyarázza, hogy a gazda­sági feladatok egyoldalú hangsúlyozása következtében elma­radt a tömegek tudatának átalakítására irányuló munka. „Le­nin azt mondta: »Szovjethatalom plusz villamosítás - ez a szocializmus!« Ha ilyen egyszerű volna a dolog! A bolsevikiek elfeledték, hogy az importált gépi eszközökkel együtt nem importálhatják annak a társadalmi közösségnek a szellemét, objektív tudatát, amely azokat létrehozta! Elfeledték, hogy nem a modern gépek hozzák létre a szocializmust, hanem az 137

Next