Gerskovics, Alekszandr: Az én Petőfim. Cikkek és tanulmányok (Budapest, 1979)

II. Élő klasszikusok

emberekben rejlő eleven szellem, amely a gépeket megalkotta s amelynek ezek a gépek csak külső kifejezései.. .’,4° József Attila szemrehányásának minden egyoldalúsága elle­nére (hiszen a harmincas évek grandiózus építkezéseiről van szó, és ezek együtt jártak a szocialista tudat fejlődésével, amint azt a Sztahanov-mozgalom is mutatja), észre kell vennünk, milyen közelről érintették a költőt a szovjet embereknek a szocializmushoz vezető, járatlan útjának nemcsak a győzel­mei, hanem a nehézségei, a kudarcai is. Egy félfasiszta ország­ban élve, József Attila lélekben azoknak az oldalán állt, akik munkájukkal is a fasizmus ellen küzdöttek. A szovjet embe­rekkel együtt élte át örömeiket, bánataikat, a világ holnapjáért folyó harc hétköznapjait. Tudnunk kell azt is, hogy a „villa­mosítás” jelszavának egyoldalú értelmezése lényegében össze­függ a költőnek a tudat és a lélektan iránti fokozott érdeklő­désével. József Attila a Nyugaton akkortájt divatos freudiz­mus hatására ezeknek a tényezőknek döntő jelentőséget tulaj­donított. Mivel nem jutottak el hozzá a húszas években írott lenini munkák, a költő sajnos nem tudhatta, hogy Lenin a villamosítást nemcsak gazdasági feladatnak szánta (mint „első fontos lépcsőfokot a társadalom gazdasági életének kommu­nista megszervezése útján”), hanem mindenekelőtt és végső soron „kulturális, közoktatási és közművelődési feladatnak”.41 Más szóval a villamosításnak mint gazdasági bázisnak a széles néptömegek tudatának és lélektanának olyan átalakítása volt célja, amely útját-módját József Attila is kereste, részben Freudra támaszkodva. Hogy mennyire érdeklődött József Attila ebben az időben is Lenin mint népi vezető személyisége iránt, arról tanúskodik Hatvány Bertalan Ázsia lelke című könyvéről írott recenziója. Ebben a költő ismertet egy „rendkívül érdekes néprajzi ada­tot... Szovjet-Turkesztánból. Egy ottani, új keletkezésű monda szerint Lenin Allah küldöttje, Kattah Bashnak, a Korán csoda­tevő tudójának tanítványa és utóda. Nem is halt meg, hanem 138

Next