Gerskovics, Alekszandr: Az én Petőfim. Cikkek és tanulmányok (Budapest, 1979)
II. Élő klasszikusok
emberekben rejlő eleven szellem, amely a gépeket megalkotta s amelynek ezek a gépek csak külső kifejezései.. .’,4° József Attila szemrehányásának minden egyoldalúsága ellenére (hiszen a harmincas évek grandiózus építkezéseiről van szó, és ezek együtt jártak a szocialista tudat fejlődésével, amint azt a Sztahanov-mozgalom is mutatja), észre kell vennünk, milyen közelről érintették a költőt a szovjet embereknek a szocializmushoz vezető, járatlan útjának nemcsak a győzelmei, hanem a nehézségei, a kudarcai is. Egy félfasiszta országban élve, József Attila lélekben azoknak az oldalán állt, akik munkájukkal is a fasizmus ellen küzdöttek. A szovjet emberekkel együtt élte át örömeiket, bánataikat, a világ holnapjáért folyó harc hétköznapjait. Tudnunk kell azt is, hogy a „villamosítás” jelszavának egyoldalú értelmezése lényegében összefügg a költőnek a tudat és a lélektan iránti fokozott érdeklődésével. József Attila a Nyugaton akkortájt divatos freudizmus hatására ezeknek a tényezőknek döntő jelentőséget tulajdonított. Mivel nem jutottak el hozzá a húszas években írott lenini munkák, a költő sajnos nem tudhatta, hogy Lenin a villamosítást nemcsak gazdasági feladatnak szánta (mint „első fontos lépcsőfokot a társadalom gazdasági életének kommunista megszervezése útján”), hanem mindenekelőtt és végső soron „kulturális, közoktatási és közművelődési feladatnak”.41 Más szóval a villamosításnak mint gazdasági bázisnak a széles néptömegek tudatának és lélektanának olyan átalakítása volt célja, amely útját-módját József Attila is kereste, részben Freudra támaszkodva. Hogy mennyire érdeklődött József Attila ebben az időben is Lenin mint népi vezető személyisége iránt, arról tanúskodik Hatvány Bertalan Ázsia lelke című könyvéről írott recenziója. Ebben a költő ismertet egy „rendkívül érdekes néprajzi adatot... Szovjet-Turkesztánból. Egy ottani, új keletkezésű monda szerint Lenin Allah küldöttje, Kattah Bashnak, a Korán csodatevő tudójának tanítványa és utóda. Nem is halt meg, hanem 138