Gilbert, Katherine Everett - Kuhn Helmut: Az esztétika története (Budapest, 1966)

II. fejezet: Platón

ges egyediséget kivetítő cselekedetet lát. Nem bontakozhatott ki olyan művé­szetbölcselet, amely eléggé dinamikus ahhoz, hogy aktívnak lássa a művészi állásfoglalást és kifejezést, és ugyanakkor eléggé tárgyilagos legyen ahhoz, hogy a valóságra vonatkoztassa az alkotást. Ezt a dinamikus tárgyilagosságot, intellektus és ábrázolás, teremtés és tükrözés egységét a marxista esztétika vál­lalja tudományos következetességgel. Ez a művészetbölcselet tárja fel az al­kotói integritás történelmi feltételeit. Ez fedi fel logikai lényegét, tudatosság és realizmus szintézisét az emberiség érdekeit képviselő osztály művészetében. Ezt a tudományos megfejtést „veszi vissza" a proletkulttól a zsdánovi teórián át az avantgardizmus indokolásáig az intellektualitást „schillerkedő" szellem­ben direkt-tudatossággá leszűkítő, az ábrázolást önkifejezéssé szegényítő tö­rekvés. S ez előtt torpan meg Plehanovtól Lukácsig az ábrázolást szemlélődő módra értelmező, mimétikus koncepció. Mindkét álláspontból hiányzik annak elméleti tudomásulvétele, hogy a marxi esztétika a kor művészi maximumát észlelő kritikai orientáció bölcseleti végiggondolása. A tulajdonképpeni eszté­tikai korfeladat előtt torpannak meg a „tévedő" vonulatok képviselői, nem tud­ják lefordítani a bölcselet nyelvére azt a művészetet, Gorkij és József Attila költőiségét, amely intellektuális tudatossággal tör a konfliktusok sodrába ágyazott, harmóniát teremtő ember világának megragadására. A marxizmus a vetélytárs módján jelen van a hanyatláskori polgári eszté­tika történetében is. Kezdetben csak az el nem érhető kormaximum mögötti el­maradás, az objektív értékkülönbözet utal rá. Elidegenedés és emberség, intel­lektus és alkotás viszonya egyre több vonatkozásban vált felismerhetetlenné a modern polgári esztétika fejlődésében. A pozitivista esztétika mindjárt kezde­tén, a Guizot-hoz és Sainte-Beuve-höz kapcsolódó Taine „Philosophie de l'Art"­­jában úgy elegyíti a milieu, a faj és az eszmény elvét, hogy ebből éppen a mű­vészet reális centruma sikkad el. A művészet társadalmi ember-központúsága helyett a centrum eltolódott egyfelől a közvetlen környezet, a származás, a földrajzi feltételezettség irányába (ez a törekvés él tovább a „baloldali" eszté­tikában a vulgárszociológia módján); másfelől a biológiai determináns, a faj elve felé, ahonnan Gobineau konzekvensen juthatott el a fasizmus irányába vágó kultúrfilozófiához, és ezek visszahatásaként a kifejezés irányába, az egyeztető módra megőrzött romantikus hagyomány „eszményítő" elvének ala­pulvételével. Az osztálykonfliktusokban lélegző ember művészi ábrázolásának értelmezésére vállalkozó marxizmushoz képest Taine a társadalomtörténeti meghatározottság mikroszociológiai, biologizáló és eszményítő megkerülését kezdeményezi. Az az esztétikai fejlődés, amely Schopenhauertől Nietzschén át vezet Hei­­deggerhez, egyre közvetettebben, egyre több kritikával színezetten védelmezi a polgári világrendet, és ezért egyre fátyolozottabbá válik a munkásmozgalom­hoz és a marxizmushoz fűződő viszonya. Az esztétizáló pesszimizmustól a ha­talomra törő akarat romantikus aktivizmusán át a kétségbeesés, a szorongás, a világba kivetettség katasztrófabölcseletéig vivő út ékesen szemlélteti ezt a folyamatot. Schopenhauer még nem foglalkozik a marxizmussal. Esztétikája XXVIII

Next