Gombrich, Ernst Hans: A művészet története (Budapest, 1974)

Tájékoztató bibliográfia

rált spanyol művészettörténet: JUAN DE CONTRE­­RA: Historia del Arte Hispanica. A német művészet­ről: G. DEHIO: Geschichte der deutschen Kunst. Berlin- Leipzig, 1919-34,; a francia művészet történetéhez: A. MICHEL: Histoire de Vart. (Paris, 1905.) a legjobb illusztráció-forrás. Az angol építészet történetéhez főként turisták számára nélkülözhetetlen a Penguin kiadásában megjelent The Buildings of England (Szerk.: N. PEVSNER). A magyar művészet történetéről: A magyarországi művészet története. (Főszerk.: FÜLEP L„ szerk.: ZÁDOR A.-DERCSÉNYI D.) 4. kiad.: Bp„ 1970. Ugyancsak bő illusztráció-források a képtárak és egyéb művészeti gyűjtemények katalógusai. Legki­tűnőbbek a londoni National Gallery, a Wallace Col­lection és a Victoria and Albert Museum teljes anya­gát feldolgozó kötetek, melyeket most már a vidéki múzeumok és képtárak katalógusai is követnek. A bu­dapesti Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának ka­talógusa: Museum der bildenden Künste, Budapest. Katalog der Galerie Alter Meister (A. PIGLER). Bp., 1967. Színes reprodukciók a Corvina Kiadó sorozatá­ban, iskolák, korszakok, műfajok szerint, a budapesti és vidéki anyagból. A New York-i Museum of Modern Art igen gazdagon illusztrált katalógusokat ad ki spe­ciális kiállításaihoz. A nagy nemzetközi kiállítások katalógusai egyébként egyre fontosabb kép- és infor­máció-források, mellőzésükkel a könyvtárak és ku­tatók sokat veszítenek. A rajzgyűjteményekről is egyre több illusztrált katalógus lát napvilágot (jelen­tősebb rajzgyűjtemények: Bécs, Albertina; London, British Museum; Edinburgh, National Gallery of Scotland; Oxford, Ashmolean Museum; Windsor Castle, Royal Collection; Harvard University, Fogg Museum of Art). A budapesti Szépművészeti Múzeum rajzgyűjteményének legszebb lapjai facsimile repro­dukciókban: VAYER L.: A rajzművészet mesterei, 15—18. század. Bp., 1972.; PATAKY D.: A rajzművé­szet mesterei, 19-20. század. Bp., 1972. Néha egy gyűjtemény egyetlen mestertől is annyi művel rendelkezik, hogy anyaga kitesz egy teljes kö­tetre valót - az ilyen művek tulajdonképpen monog­ráfiák, noha könyvtári katalógusokban többnyire a megfelelő városnév alatt találhatók, fgy jelentek meg például Michelangelo rajzai a British Museumban (összeállította: J. WILDE, 1953), vagy Leonardo rajzai Windsorban (első kiadást összeállította K. CLARK, 1935.; újabb kiadása: C. PEDRETTI közreműködésé­vel, 1968-69). Végére hagytam a monográfiákat, melyek egyes mesterek életművét dolgozzák fel. Teljes felsorolá­suk, akár csak a könyvemben említett művészekre vonatkozóan is, eleve reménytelen. Lehetőleg olya­nokat válogattam ki, amelyek a képanyag összeállí­tásában, az interpretációkban nem túlságosan szub­jektivek. Nagy hagyománya van a teljes „oeuvre"-t feldolgozó, reprodukáló kiadványoknak, az első ilyen sorozat a KLASSIKER DER KUNST volt. Újabban a TUTTA LA PITTURA Dl... jelenik meg ezzel a céllal. Van egy angol sorozat is, a CLASSICS OF WORLD ART. Magyarul csak egy képválogatást közlő kis monográfia-sorozat jelenik meg 1957-től: A művészet kiskönyvtára (Képzőművészeti Alap, majd Corvina Kiadó). Néhány kötet megjelent A realizmus nagy mesterei című, valamivel nagyobb igényű sorozatból is. Az alábbi listánál tehát a fenti szempontokat vettem figyelembe, mert az a véleményem, hogy egy könyv igazán nagyon jó kellene hogy legyen ahhoz, hogy kárpótoljon bennünket az elhagyott művekért. Más­részt viszont nem árt arra is figyelnünk, hogy egy­­egy művész életművének legjobb összefoglalását, méltatását gyakran valamelyik általános történeti műben találhatjuk meg. Ez áll például több francia impresszionista művész esetében John Rewald idé­zett könyveire; igen sok 20. századi művészről is néhány jó összefoglalás adja a legtömörebb, legtalá­lóbb jellemzést. Monográfiák: Alberti (SZŰCS M. Bp., 1968.); Fra Angelico (J. POPE-HENNESSY); Giovanni Bellini (G. ROBERTSON); Bernini (R. WITTKOWER, új kiad. 1966.); H. Bosch (CH. DE TOLNAY); Botticelli (BOS­­KOVITS M. Bp., 1963.); Bruegel's Paintings (F. GROSS­MANN); Bruegel's Drawings (L. MÜNTZ); Carava­ggio Studies (W. FRIEDLAENDER); Caravaggio (CZO­­BOR Á. Bp., I960.); Annibale Carracci (D. POSNER); Chardin (G. WILDENSTEIN, új kiad. 1969.); Claude Lorrain (M. RÖTHLISBERGER); Portraits by Degas (J. S. BOGGS); Donatello (H. W. JANSON, új kiad. 1963.); Dürer (E. PANOFSKY); Dürer (FENYŐ I. Bp., 1955.); Van Eyck (L. BALDASS); Fragonard (G. WILDEENSTEIN); Gainsborough (E. WATER­­HOUSE); Ghiberti (R. KRAUTHEIMER, új kiad. 1970.); Giorgione (T. PIGNATTI); Van Gogh (J.-B. DE LA FAILLE, teljes oeuvre-katalógus, illusztrációk­kal, 1970.); Giotto (R. SALVINI); Goya: His Life and Work (P. GASSIER 8c J. WILSON, teljes oeuvre-kata­lógus, 1971.); El Greco (H. E. WETHEY); Frans Hals (S. SLIVE); Hogarth: His Life, Art, and Times (R. PAULSON), Hogarth (R. WATKINSON, Bp., 1962.); Holbein Paintings (P. GANZ); Ingres (G. WILDEN­STEIN); Leonardo da Vinci (K. CLARK, 2. kiad. 1952.); The Drawings of Leonardo da Vinci (A. E. POPHAM); Mantegna (E. TIETZE-CONRAT); Masa­ccio (U. PROCACCI); Masolino (VAYER L. Bp„ 1962.); Michelangelo (Ch. DE TOLNAY); Michelangelo: Paintings, Sculpture and Architecture (L. GOLD­­SCHEIDER); Piero della Francesca (K. CLARK, új kiad. 514

Next