Gombrich, Ernst Hans: A művészet története (Budapest, 1974)
Tájékoztató bibliográfia
rált spanyol művészettörténet: JUAN DE CONTRERA: Historia del Arte Hispanica. A német művészetről: G. DEHIO: Geschichte der deutschen Kunst. Berlin- Leipzig, 1919-34,; a francia művészet történetéhez: A. MICHEL: Histoire de Vart. (Paris, 1905.) a legjobb illusztráció-forrás. Az angol építészet történetéhez főként turisták számára nélkülözhetetlen a Penguin kiadásában megjelent The Buildings of England (Szerk.: N. PEVSNER). A magyar művészet történetéről: A magyarországi művészet története. (Főszerk.: FÜLEP L„ szerk.: ZÁDOR A.-DERCSÉNYI D.) 4. kiad.: Bp„ 1970. Ugyancsak bő illusztráció-források a képtárak és egyéb művészeti gyűjtemények katalógusai. Legkitűnőbbek a londoni National Gallery, a Wallace Collection és a Victoria and Albert Museum teljes anyagát feldolgozó kötetek, melyeket most már a vidéki múzeumok és képtárak katalógusai is követnek. A budapesti Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának katalógusa: Museum der bildenden Künste, Budapest. Katalog der Galerie Alter Meister (A. PIGLER). Bp., 1967. Színes reprodukciók a Corvina Kiadó sorozatában, iskolák, korszakok, műfajok szerint, a budapesti és vidéki anyagból. A New York-i Museum of Modern Art igen gazdagon illusztrált katalógusokat ad ki speciális kiállításaihoz. A nagy nemzetközi kiállítások katalógusai egyébként egyre fontosabb kép- és információ-források, mellőzésükkel a könyvtárak és kutatók sokat veszítenek. A rajzgyűjteményekről is egyre több illusztrált katalógus lát napvilágot (jelentősebb rajzgyűjtemények: Bécs, Albertina; London, British Museum; Edinburgh, National Gallery of Scotland; Oxford, Ashmolean Museum; Windsor Castle, Royal Collection; Harvard University, Fogg Museum of Art). A budapesti Szépművészeti Múzeum rajzgyűjteményének legszebb lapjai facsimile reprodukciókban: VAYER L.: A rajzművészet mesterei, 15—18. század. Bp., 1972.; PATAKY D.: A rajzművészet mesterei, 19-20. század. Bp., 1972. Néha egy gyűjtemény egyetlen mestertől is annyi művel rendelkezik, hogy anyaga kitesz egy teljes kötetre valót - az ilyen művek tulajdonképpen monográfiák, noha könyvtári katalógusokban többnyire a megfelelő városnév alatt találhatók, fgy jelentek meg például Michelangelo rajzai a British Museumban (összeállította: J. WILDE, 1953), vagy Leonardo rajzai Windsorban (első kiadást összeállította K. CLARK, 1935.; újabb kiadása: C. PEDRETTI közreműködésével, 1968-69). Végére hagytam a monográfiákat, melyek egyes mesterek életművét dolgozzák fel. Teljes felsorolásuk, akár csak a könyvemben említett művészekre vonatkozóan is, eleve reménytelen. Lehetőleg olyanokat válogattam ki, amelyek a képanyag összeállításában, az interpretációkban nem túlságosan szubjektivek. Nagy hagyománya van a teljes „oeuvre"-t feldolgozó, reprodukáló kiadványoknak, az első ilyen sorozat a KLASSIKER DER KUNST volt. Újabban a TUTTA LA PITTURA Dl... jelenik meg ezzel a céllal. Van egy angol sorozat is, a CLASSICS OF WORLD ART. Magyarul csak egy képválogatást közlő kis monográfia-sorozat jelenik meg 1957-től: A művészet kiskönyvtára (Képzőművészeti Alap, majd Corvina Kiadó). Néhány kötet megjelent A realizmus nagy mesterei című, valamivel nagyobb igényű sorozatból is. Az alábbi listánál tehát a fenti szempontokat vettem figyelembe, mert az a véleményem, hogy egy könyv igazán nagyon jó kellene hogy legyen ahhoz, hogy kárpótoljon bennünket az elhagyott művekért. Másrészt viszont nem árt arra is figyelnünk, hogy egyegy művész életművének legjobb összefoglalását, méltatását gyakran valamelyik általános történeti műben találhatjuk meg. Ez áll például több francia impresszionista művész esetében John Rewald idézett könyveire; igen sok 20. századi művészről is néhány jó összefoglalás adja a legtömörebb, legtalálóbb jellemzést. Monográfiák: Alberti (SZŰCS M. Bp., 1968.); Fra Angelico (J. POPE-HENNESSY); Giovanni Bellini (G. ROBERTSON); Bernini (R. WITTKOWER, új kiad. 1966.); H. Bosch (CH. DE TOLNAY); Botticelli (BOSKOVITS M. Bp., 1963.); Bruegel's Paintings (F. GROSSMANN); Bruegel's Drawings (L. MÜNTZ); Caravaggio Studies (W. FRIEDLAENDER); Caravaggio (CZOBOR Á. Bp., I960.); Annibale Carracci (D. POSNER); Chardin (G. WILDENSTEIN, új kiad. 1969.); Claude Lorrain (M. RÖTHLISBERGER); Portraits by Degas (J. S. BOGGS); Donatello (H. W. JANSON, új kiad. 1963.); Dürer (E. PANOFSKY); Dürer (FENYŐ I. Bp., 1955.); Van Eyck (L. BALDASS); Fragonard (G. WILDEENSTEIN); Gainsborough (E. WATERHOUSE); Ghiberti (R. KRAUTHEIMER, új kiad. 1970.); Giorgione (T. PIGNATTI); Van Gogh (J.-B. DE LA FAILLE, teljes oeuvre-katalógus, illusztrációkkal, 1970.); Giotto (R. SALVINI); Goya: His Life and Work (P. GASSIER 8c J. WILSON, teljes oeuvre-katalógus, 1971.); El Greco (H. E. WETHEY); Frans Hals (S. SLIVE); Hogarth: His Life, Art, and Times (R. PAULSON), Hogarth (R. WATKINSON, Bp., 1962.); Holbein Paintings (P. GANZ); Ingres (G. WILDENSTEIN); Leonardo da Vinci (K. CLARK, 2. kiad. 1952.); The Drawings of Leonardo da Vinci (A. E. POPHAM); Mantegna (E. TIETZE-CONRAT); Masaccio (U. PROCACCI); Masolino (VAYER L. Bp„ 1962.); Michelangelo (Ch. DE TOLNAY); Michelangelo: Paintings, Sculpture and Architecture (L. GOLDSCHEIDER); Piero della Francesca (K. CLARK, új kiad. 514