Gyertyán Ervin: A múzsák testvérisége. Összehasonlító esztétikai vázlat (Budapest, 1966)

I. A művészetek családja

pozitivizmus is vállalja ezt, amikor az idő, a hely, a környezet, a nép alakító szerepét kutatja a műalkotá­sokban, és minden művészetre közös meghatározó ténye­zőket tételez fel. De mi teszi lehetővé, hogy összehasonlíthatóvá legyen Berlioz és Ingres — mint Delacroix tette —, vagy József Attila, Derkovits Gyula, Bartók Béla — hogy moder­nebb példát is idézzünk —, amint azt Szabolcsi Miklós vázolta fel? Mi teszi lehetővé, hogy felismerhessük nem­csak az azonos világnézetet, de az azonos hagyományo­kat, kulturális hátteret, sőt a hasonló lelkialkatot is — kőben és hangban, szóban és mozdulatban, színben és mozgóképben, oly különböző anyagokban és oly össze­­vethetetlen technikákban? Mi teszi lehetővé, hogy ugyan­azok az alkotóelvek, iskolák — klasszicizmus, romantika, szürrealizmus stb. — mutatis mutandis, egyaránt meg­nyilatkozhatnak a különböző művészi ágakban? Vagy a műélvezés lélektana felől közeledve a kérdéshez: mi teszi lehetővé, hogy az Olyan hatások, mint a fenséges, a kecses, a nevetséges, az elszomorító, a harmonikus, a torz, a rút stb., stb. egyaránt származhassanak a szem, a fül, a szó, az intellektus oly különböző jellegű élmé­nyeiből? A probléma jelentősége Nyilvánvaló: akár a mondanivaló, akár a kifejező forma; akár a műalkotás, akár a műélvezés; akár a lé­lektan, akár a történelem, akár az egyén, akár a közös­ség felől közelítünk a kérdéshez, mindenféleképpen szembetalálkozunk a rokonság problémájával. Ideológia, kor, szellem, művészi szemlélet, társadalmi helyzet, népi hovatartozás, alkotómódszer, stílusfelfogás, műfaj, egyé­niség — egyaránt olyan meghatározói a műalkotásoknak, amelyek egyenként és önmagukban is a rokonság háló-13

Next