Gyertyán Ervin: A múzsák testvérisége. Összehasonlító esztétikai vázlat (Budapest, 1966)

III. A művészi absztrakció a különböző művészetekben

megragad és konkrét formában elénk állít, holott azok az eszközök, amelyekkel rendelkezik, s amelyeket ábrázolá­sukra felhasznál, éppen ennek a mozgásnak valamiféle megállításából, megmerevítéséből vagy dekonkretizálá­­sából származnak. Marx és Engels fiatalkori, a materia­lista dialektikát megalkotó műveikben — a Freuerbach­­tézisekben, A szent családban, A német ideológiában — amikor meghatározzák a dialektikus gondolkodásmód különbözőségét a megelőző szemléleti materializmustól, világosan rámutatnak arra, hogy a valóságnak csak szemléleti, csak érzéki, csak tárgyként való felfogása nem vezethet a valóságos társadalmi-történeti ösz­­szefüggések, igazságok tükröződéséhez, felismeréséhez. Csak ezek révén a gondolkodás „sohasem jut el a való­ban létező, tevékeny emberekhez, hanem megáll »az ember-« elvontságánál...” Ugyanakkor Hegeltől azt hall­juk, hogy „a művészet arra hivatott, hogy az igazságot az érzéki-művészeti alakulat formájában fedje fel, vagy — hogy egy másik dialektikusán gondolkodó tanút em­lítsünk — József Attila is azt állítja, hogy a művészetben szemléletileg folyó (tehát érzéki, tárgyszerű) forma adja a tartalom jelentését (stb.). Egész addigi okfejtésünk, amely a művészetet konkrét absztrakciónak fogja fel, azt bizonyítja, hogy minden művészet sajátossága ér­zéki-szemléleti kifejező eszközeiből származik. Hogyan egyeztethető össze e két követelmény: a mű­vészetekre kötelező érzéki szemléletesség egyfelől, más­felől a csak érzéki-szemléleti felfogás Marx által kimu­tatott statikus, mechanikus, az elvont embernél megálló jellegének — a művészi elevenség látszatához, illúzió­jához ugyancsak kötelező — feloldása, túlhaladása? Vagyis más szóval: hogyan lehetséges az érzéki-emberi tevékenységnek — mint a művészetek par excellence tartalmának — érzéki tárgyként (műtárgyként) való szemléletes megjelenítése a műalkotásban? 157

Next