Győri György (szerk.): Ember és műveltség. Harmincnégy interjú - tudósokkal, írókkal, művészekkel (Budapest, 1976)

Kalmár László: A pedagógus a számítógépek korában

sem készítheti el a gyógyítás szolgálatába állított gép. Nincs gépi gyógyítás, sem gépi diagnosztika orvos nélkül. Gépi oktatás sincs: ellenben van — lesz - gép segítségével végzett oktatás, amely­ből soha nem hiányozhat az élő szó varázsos ereje. A számítógép tanórai felhasználása — ami­vel egyébként eredményesen kísérleteznek egyes iskolák — bizonyára a számítógépnek csupán egyik, s talán nem is a legfontosabb lehetősége. Milyen más pedagógiai lehetősé­get tart ön fontosnak? Lényegesnek tartom a számítógép felhasználá­sát vizsgáztatásra. Egyik volt munkatársam: Hunya Péterné Ambrus Margit, a szegedi József Attila Tudományegyetem pedagógiai tanszékén érdekes vizsgáztatási kísérlet elveit dolgozta ki. E módszer — amely már gyakorlati bevezetés előtt áll — megjavítja, pontosabbá teszi annak vizsgála­tát, hogy a vizsgázó jelenlegi tudása elegendő-e a jövő félévi előadások megértéséhez. Hunyáné metódusa az ismert feleletkiválasztásos módszer egyik javított változata. A hallgató úgy vizsgázik, hogy a kapott kérdésekre adott válaszok közül egy-egy gomb megnyomásával jelzi, hogy melyi­ket, illetve melyeket tart helyesnek, s válaszát a gép értékeli. Annak megvizsgálását bízzuk tehát a gépre, ami a jelenleg szokásos vizsgáztatási módszer esetén elsikkad: nevezetesen, hogy érti­­e a hallgató az anyagban szereplő fogalmakat annyira, hogy akkor is rájuk ismer majd, amikor a következő félévi előadásban nem „szabvá­nyos”, de azzal logikailag egyenértékű más alak­ban szerepelnek. 174

Next