Hajdu Ráfis Gábor: Kritikák, esszék, tanulmányok (1970-1980) (Budapest, 1984)

Eleven örökség

Ugyancsak 1945-ben hangzik el Horváth Márton előadása (József Attila költészete), amely példaként, mérceként emlí­ti, elemzi József Attilát (Derkovitsot is mellé sorolva), s ezt a későbbi, 1950-es részleges visszavonás nem érvényteleníti számunkra. Tegyük az említettekhez az Erki Edit által ki­emelt Révai-gondolatokat, s már ezekből látható: volt ilyen szándéka a magyar pártnak. (Más kérdés, hogy egy „Lobo­gónk, József Attila” jelszó sem változtathatott volna az 1949 utáni néhány esztendő gyakorlatán.) Révai József Attila­­értékelése egy ideig Lukácséval párhuzamos. A fordulat, saját korábbi véleményének felülvizsgálata 1950 táján lehe­tett, hiszen az MDP 1951 februárjában tartott II. kongresz­­szusán elmondott beszéde mutatja először torzultnak, elfo­gadhatatlannak József Attila-képét. Ennek az egyik oka nyilvánvalóan az, amit Erki Edit említ: a szektás hibák, a szektás szemlélet eluralkodása. Ez lehetett a döntő ok. De szerepet játszhatott még egy sor tényező. Utaltunk arra írá­sunk elején, hogy Bálint Györgynek is nehéz kérdést jelen­tett J ózsef Attila lírájának kettőssége. Nem tudta megnyugta­tóan feloldani, magyarázni. Horváth Márton 1945-ben már szembe sem nézett alaposan ezzel a problémával. Feltehető­en Révai sem. A költő példa lett, de abban a pillanatban, ahogyan a kor kultúrpolitikai kívánalmai törvényszerűen összeütköztek a József Attila-modellel, ez a „feledékenység” visszaütött, és szükségessé vált József Attila revíziója. (Nem csak az övé.) Ha valamit, hát ezt az önmagával szemben is kíméletlen őszinteséget, könyörtelen igazmondást aligha igé­nyelte ez az időszak. Hogy ez mennyire így volt, s hogy mind­ez ugyancsak hozzátartozik Révai József gyakorta említett tragédiájához, azt két esztendő példásan mutatja. 1951-ben elhangzott Révai beszéde, 1952-ben pedig (Vita irodalmunk helyzetéről) lefegyverző érveléssel, mégis átláthatóan a jelen, 109

Next