Hajdu Ráfis Gábor: Kritikák, esszék, tanulmányok (1970-1980) (Budapest, 1984)

Eleven örökség

több, ma is érvényes, József Attila költészetének alapvető sajátosságaira vonatkozó gondolatot. Feltétlenül hozzáteendő ehhez az is: nem ez a hang domi­nál József Attila életében. Tényszerűen éppen az az igaz - bizonyítják maguk az ismert írások -, hogy a kortársak nagy többsége nem tudta (tegyük hozzá, a halála után meg­értőnek mutatkozó polgári kritikusok, esszéisták sem), ki is tulajdonképpen József Attila. Említhetjük meggyőző példa­ként a korántsem marxista, ám felfedező kritikusnak is él­vonalbeli Németh Lászlót. írt ő is a Külvárosi éjről. Ekkor már nem nevezte „bagót­­lan Kakuk Marcinak” József Attilát, mint tette volt 1929- ben, a Nincsen apám, se anyámról írva, de változatlanul fölé­nyesen és lekezelően sorolja be a költőt a „megjelentek még” táborába, 1932 magyar líráját értékelve. Lényegében ez jel­lemzi álláspontját, még ha leírja is, hogy József Attilának „Van egy szép verse (Mondd mit érlel...), amely megérde­melné, hogy a magyar szegények újsága, ha volna ilyen, vezető helyen hozza”. Ebben a közegben feltűnő Bálint recenziója. Túlértékelni hiba lenne. Korántsem ő az első, aki elismerően szól József Attiláról. Ismerjük Juhász Gyula pályaindító írását, amely­nek pátoszát, dicsérő jelzőit ugyan csak a későbbi versek hitelesítik, de - megjelent 1922-ben, a Szépség koldusában. Elismerő, sőt magasztaló szavakat, mondatokat Marer Györgytől, Ignotustól, Németh Andortól vagy Danziger (Agárdi) Ferenctől, Gergely Sándortól éppenséggel eleget idézhetnénk. Bálint írása azért vélhető mégis kiemelkedőnek, mert nem részértékeket fedez fel, hanem József Attila költé­szetének centrumához közelít. Idetartozik az is, hogy Bálint egyetlen tanulmányt sem írt József Attiláról; az a kép, ami néhány kritikájából kiraj-57

Next