Halász László: Művészet és pszichológia - Gondolattár 23. (Budapest, 1964)

A pszichológia századunk művészetében

nőid rohamai, — egyszerűen odaállította elénk az alakot felejthetetlenül.” A pszichológia ilyetén térhódítása a művészet­ben magában rejti a pszichologizálós veszélyét. A gazdag művészi társadalom- és lélekrajzot — igaz vagy téves — pszichológiai tételek, fo­galmak deklarálása váltja fel; a művészi megis­merés helyébe a pszichológiai megismerés lép. Korunk polgári művészetében, főként a kevésbé tehetséges alkotóknál, a már vázolt társadalom­történelmi okok miatt ez sokszor be is követke­zik. Ám a szocialista világnézetű művész sem úgy kerülheti ki e buktatókat, hogy a pszicholó­giáról nem vesz tudomást. Aragon, Gorkij, Eluard, József Attila, Majakovszkij, Siqueiros, Sosztakovics, Csuhraj művészete éppen ellenke­zőre buzdít. A külvilág művészi tükrözése, az emberiség, az értelem és az erkölcsösség megje­lenítése egyáltalán nem zárja ki, sőt megköve­teli az olyan bensőséges lélekrajzot, amely al­kotó módon egyaránt merít a művészet klasszi­kusai felhalmozta s a korszerű pszichológia fel­tárta kultúrkincsből. A szocialista művész csak így óvhatja meg magát a pszichologizálással el­lentétes, de nemkevésbé káros veszélytől. A pszichológiai sematizmus mellett a vulgár­­marxista. antipszichológiai sematizmus is mélyen idegen a művészettől. A gazdag művészi társa­37

Next