Hauser Arnold: A művészet szociológiája (Budapest, 1982)

HAUSER ARNOLD A MŰVÉSZET SZOCIOLÓGIÁJA A Hauser életműsorozat utolsó köteteként adjuk közre Hausernek német nyelven 1974- ben megjelent utolsó munkáját, melyet jog­gal tekinthetünk munkássága betetőzésé­nek, nagyjelentőségű szintézisnek. A több mint hatvan íves kötet nagy mennyi­ségű kritikai és bizonyító érvet felsorolva tárgyalja művészet és társadalom összefüg­gését, kölcsönhatását, művészet és művész társadalmi szerepét, feladatát, a művészet ideologikus voltát, jelen helyzetét és pers­pektíváit. Miközben következetesen az elvi összefüggések kidomborítására törekszik, mindig konkrét történeti tényanyagra tá­maszkodik. Hauser alapvető hitvallása, hogy a művé­szetet, mint minden ideológiát és ideoló­giailag meghatározott szellemi magatartást végső soron a gazdasági és társadalmi vi­szonyok határoznak meg, hogy a szellemi formációk létrejöttére és megváltozására soha nincs elégséges magyarázat azok ön­fejlődéséből. Ugyanakkor nagyon fontos feladatának tartja, hogy mindenfajta leegy­szerűsítés ellen hadakozva, részletesen fog­lalkozzék a művészet visszahatásával az alapra, a bonyolult kölcsönhatások szöve­vényes rendszerével. Üj és igen jelentős része a kötetnek a mű­vészet művelődési rétegek szerinti történeti, illetve szociológiai vizsgálata. Részletesen tárgyalja a tömegművészet és a tömegkul­túra jelenségeit, népművészet és népszerű művészet viszonyát, a tömegkommuniká­ciós eszközök szerepét és a művészet vál­ságának problémáit is. Hauser Arnold utolsó műve minden bizony­nyal a szakemberek és az érdeklődő nagy­­közönség számára egyaránt izgalmas olvas­mány lesz s többi kötetével együtt hozzá­járul a szociológiai szemlélet terjesztéséhez.

Next