Hermann István: A szfinx rejtvénye. Tanulmánykötet (Budapest, 1973)

III. Régi és új mítoszok

FREUD ÉS A MŰVÉSZET Kétségtelen, hogy a 20. század művészetére kevés gondolkodó hatott olyan nagy mértékben, mint Sigmund Freud. Bizonyos, hogy nem­csak egyes írói pályákat nem lehet elképzelni Freud nélkül, hanem egyes irányzatok is elképzelhetetlenek nélküle. Freud nélkül érthe­tetlen volna bizonyos vonatkozásban a magyar József Attila, a német Thomas Mann, illetve az amerikai O’Neill pályája. Az irányzatok közül elég lesz a szürrealizmust említenünk, amely ideológiailag igen sok tekintetbenFreudra támaszkodik, és az expresszionizmust, amely­ben közvetlenül vagy közvetetten sokszor érezhető Freud hatása. Ennek ellenére igen sok legenda alakult ki Freud általános hatásá­ról. A legnevesebb művészek, valamint az avantgarde legkiválóbb képviselőinek műveibe csempészik be különösen sokszor és jogtala­nul az osztrák orvos hatását. Annak idején az „Emberismeret” című folyóirat az 1935-ös év­folyamában körkérdést intézett egyes írókhoz és művészekhez a freudizmus jelentőségéről. Megszólaltatta többek között Kassák La­jost, Földi Mihályt, Komlós Aladárt és Bálint Györgyöt is. A vála­szokból az derült ki, hogy az írók többsége, a művészek nagyobb része sokat kapott a pszichoanalízistől. A kor legkitűnőbb publicis­tája, Bálint György is sok tekintetben elismeréssel adózik a pszicho­analízisnek. Másfelől azonban Bálint felveti a pszichoanalízis hatásá­nak veszélyét is. Arról beszél ugyanis, hogy a mélylélektan igen sok író számára alkalom arra, hogy elmeneküljön a valóságos élet ábrá­zolásától. Sokan a pszichoanalízisre hivatkozva foglalkoznak pusz­tán a lelkivilág intim boncolgatásával, és fordulnak el a társadalmi keresztmetszetek megrajzolásától. Nagyon valószínű, hogy a mélylélektan olyan hatást is gyakorolt a művészetre, mint amire Bálint György rámutatott. De az „Ember­­ismeret” című folyóirat említett nyilatkozatait nem egyedül azért 278

Next