Hermann István: A szfinx rejtvénye. Tanulmánykötet (Budapest, 1973)

IV. A kultúra totalitása

értékű jelentések összefonódása egészen nyilvánvalóvá és világossá váljon. Egyfelől a két cipőben benne van szinte az egész paraszti sors a maga nehézségeivel, de benne van az az emberi elnyűttség is és a küzdelem ezzel az elnyűttséggel, amely a cipő tulajdonosának életét kitöltötte. Ez a sorsszerűség a Van Gogh-i kompozícióban a középpontba állított cipők elhelyezésében, a fény- és árnyjátékban stb. egyaránt megnyilatkozik. A kompozíciónak tehát mindig az a szerepe, hogy mintegy visszautaljon mindazokra az elemekre, ame­lyekből kinőtt, és amelyekre támaszkodik, tehát fényt vessen arra a dinamikus mozgási folyamatra, amely a tartalmi, illetve a határ­szituációban levő motívumok között zajlik. Nincs ez másképpen a lírai műfaj esetében sem. A lírai alkotások kompozíciója, a szerkezet egész zártsága szintén azokra a tartalmi mozzanatokra utal vissza, melyekből a kompozíció megszületett. Az olyan nagy lírai alkotások, mint amilyen például József Attila „Levegőt”-je, kompozíciójukban ugyanazt a vissza és előre ható ten­denciát testesítik meg, mint amit az előbb a drámai, illetve epikai kompozíciónál ábrázoltunk. Az a külvárosi kép, mellyel a vers indul, és a magánynak az a hangulata, amely ebbe a külvárosi képbe bele­vetődik, egy olyan dialektikát hoz létre környezet és lélekrajz között, melyből azután a vers egésze kifejlődik. S az összes későbbi mozza­natok, melyek közé egy országos helyzet képe éppen úgy hozzátarto - zik, mint ahogy a személyes élettörténet rendkívül érzékletes vázolása, belső következetességgel visz el az első bevezető kép mély tartal­mának kifejtéséhez és e tartalom szétrobbantásának kívánságához. Ebből azonban az következik, hogy a belső forma funkciója nem pusztán a hátramutatás, hanem az előremutatás is. Ez teszi moz­gékonnyá a művészi anyagot, ez teremti meg láthatóvá vált módon az összes motívumok dinamikáját, mintegy összefogva a tartalmia­kat és előrelendítve ezeket a formai — most már külső formai — moz­zanatok felé. 385 25

Next