Hermann István: A szfinx rejtvénye. Tanulmánykötet (Budapest, 1973)

IV. A kultúra totalitása

Nos, ezután térjünk vissza a mimézishez. Az, hogy a mimézis mit emel középpontba, mindig a konkrét történelmi körülményektől függ: néha a gazdaságtól nagyon is távolit, néha a közvetítések, a közvetettségek szükségszerű vagy szükségtelen bonyolultságát, néha a nagyon is mindennapit. Így a „Feltámadott a tenger” és József Attila „Reménytelenül”-je, Degas táncosnő képei vagy Muszorgszkij „Éj a kopár hegyen”-je egyaránt valami lényegeset „tükröznek visz­­sza”. De ebből következik az — mint erre Lukács esztétikája nyo­matékkai mutat rá —, hogy a mimézis kategóriáját a visszatükrözés szó nagyon is félreérthetően adja vissza. Hiszen a művészet általában „annak tart tükörképet”, amit semmiféle tükör nem tud visszaadni, mert nem látszik. Legalábbis nem jelenik meg a felszínen. Illetve, ha megjelenik, másként jelenik meg, más összefüggésben, más módon és más struktúrával. Minden esztétikatörténet és esztétikai tankönyv kiemel: a mimézis kategóriája — noha Platóntól származik — először Arisztotelésznél jelenik meg az idealisztikus sallangoktól megfosztva, tehát reális módon. És ez igaz is. Csakhogy véleményem szerint meg kellene vizs­gálni azt, vajon Arisztotelész a mimézist, melyet legtöbb esetben utánzásnak szoktak fordítani, hogyan értette. És itt a mimézis isme­retelméleti értelmezésének, illetve ismeretelméleti eltorzításának na­gyon fontos mozzanatát kell megvizsgálnunk. A hagyományos inter­pretációk úgy állítják be, mintha a művészet a megismerés egyik faj­tája lenne. Természetszerűen ahhoz, hogy valamit a megismerés fo­galmán belül tárgyaljunk, szükséges a megismerés definíciója, és mi­vel a materialista felfogás a megismerést a valóság visszatükrözésé­­ből eredezteti, így a definíció a művészet vonatkozásában is evidens: a művészet sajátos megismerés — s szemben a tudományos megisme­­í’éssel, antropomorf jellegű. Azonban: ha csupán a megismerés kate­góriájában gondolkodunk, akkor nagyon könnyen juthatunk olyan következtetésre, mely csak a sematikus esztétikának felel meg. Ha csupán a megismerés egyik válfajának tartjuk a művészetet — min­den közelebbi meghatározás nélkül —, akkor a művészi alkotásban levő informatív mennyiség, illetve informatív minőség határozza meg a műalkotás értékét. Hogy ez a gondolatmenet milyen abszurdumhoz vezet, arra jellem­ző, ha akármelyik nagy műalkotást informatív nyelven írunk körül. 410

Next