Hermann István: A szfinx rejtvénye. Tanulmánykötet (Budapest, 1973)

IV. A kultúra totalitása

átömlesztés is, de a vérátömlesztés esetében sem lehet azt mondani, hogy az idegen vér teljességgel azonos a saját vérrel. így a vulgáris elképzelés végeredményben giccses tendenciák megkövetelését fog­lalja magában, és messze eltávolodik a valódi művészi hatástól. Ez utóbbi ugyanis annyit jelent, hogy az egyszer megteremtett viszony a műalkotáshoz, illetve az abban felmerülő mozgások dialek­tikájához legfeljebb határponton lehet azonosulás, egyébként lehet kontraszt, lehet analógia és lehet a kettőnek mindenféle vegyülete is. Ami azonban itt fontos, az az, hogy ha az azonosulás egy pillanatra megvolt, akkor valamilyen formában a distanciateremtések soroza­tán keresztül is, mint mozzanat, szerepel a műélvezet későbbi fázisai­ban is. Feloldott mozzanat ugyan, de az azonosulás és nem azonosu­lás dialektikája, sőt időnként az ellenérzés és rokonszenv dialektikája biztosítja a művészi hatás hullámzó, s egyúttal mélyreható voltát is. A hullámzó hatás tehát annak az eredménye, hogy a felismerés csupán első fázis, de végig megmaradó motívum, csakhogy keresztül­megy az előbb említett fázisok egy részén. Olyan lírai költemények, mint pl. az „Óda” (József Attila), nagyon világosan mutatják azt, hogy még a lírai versnek is szükségszerű hatása a különböző irányú hullámzások létrejötte, hogy végül is a Mellékdal csendesítse el a fel­színi hullámzást és indítsa meg a vers egész hatásaként most már a versen kívüli, a vers hatásán túli, de a vers által intonált kedély­mozgást. S ez a - még a legszemélyesebb műfajok esetében is meglevő — törvényszerűség vonatkozik természetesen a distanciáit, a lírához képest objektív műfajokra is. Mégpedig egyszerűen azért, mert a műalkotások teleológiája a felismerést nemcsak annak felismerésévé változtatja át, hogy „a mese rólunk szól”, hanem olyan módon ala­kítja, formálja, hogy egyúttal felismerjük: nem csupán rólunk szól, illetve az a mozzanata, ami rólunk szól, sem csupán személyes jel­legű, hanem egyúttal ontikus távlatú, és része az emberi fejlődés konkrét történelmi fázisának és folyamatának. Nos, a műalkotás teleológiáját, vagyis a műalkotásokban levő immanens célkitűzést nevezzük tulajdonképpen katarzisnak. A mimé­zis felismerő jellege, illetve felismerést intonáló volta pusztán egyik oldala a műalkotásnak, és a katartikus hatás nem is értelmezhető a műalkotások teleológiája nélkül. Természetesen ezt a teleológiát nem szabad olyan értelemben felfogni, mint ahogy a teleológiát fogjuk fel 416

Next