Hermann István: A szfinx rejtvénye. Tanulmánykötet (Budapest, 1973)

I. Mementók

„Szimbolikus tény, hogy az első halott, akit a győzedelmes prole­tariátus saját halottjának tekint, a legnagyobb magyar tudós. Szim­bolikus azért, mert az a küzdelem, amelyet a proletariátus folytatott, a tudomány jegyében indult. Tudjuk, hogy Eötvös nem volt poli­tikus, az ő élete a tudományos zseni élete volt, ki, nem tekintve egyéni érvényesülését, osztályérdeket, csak a tudománynak élt, csak a tudományért küzdött és dolgozott. Végtelen fájdalommal és szomo­rúsággal tölt el bennünket az a tudat, hogy az új állam küszöbén nélkülöznünk kell Eötvös lángeszét és munkáját. A világproletariá­tus zászlaját hajtjuk meg a tudomány előtt, midőn Eötvös Lorándot, a proletárállam első halottját búcsúztatjuk.” Amikor a túlerő megfojtotta az első magyar proletárállam nagy humanista kísérleteit, az előbb közoktatásügyi népbiztos, később politikai biztosként harcoló katona: Lukács György, az illegális kommunista munka egyik legjobb szervezője lett. Később, mikor már a rendőrkopók nyomában voltak, a Párt utasítására Bécsbe, majd Berlinbe emigrált. Még Bécsbenismerkedik meg József Attilával, aki­nek szellemi útjára jelentékeny hatással voltak Lukáccsal folytatott beszélgetései. József Attila így írt erről 1926-ban nővérének, József Jolánnak: „Lesznai Anna, Balázs Béla és Lukács György igen nagy költőnek tartanak. Különösen az utóbbi, mint az első világirodalmi — nem kozmopolita — kvalitásokkal rendelkező proletár-lírikust”. S ettől az időtől kezdve Lukács György komoly pártmunkát végez előbb a magyar pártban, majd a német pártban és az Internacionálé­­ban egészen 1933-ig, amikor Hitler uralomra jutásakor Berlinből Moszkvába megy. Moszkvában a Marx — Engels — Lenin Intézet munkatársa, s jelentős tényezőjévé válik a szovjet kritikai életnek. Tanulmányai és könyvei jelennek meg, melyekben a marxista eszté­tikát dolgozza ki. Munkatársa lesz az ekkor induló és Moszkvában megjelenő „Új Hang” c. folyóiratnak, s állandóan éber figyelemmel kíséri a magyar szellemi s különösen a magyar irodalmi élet problé­máit. Ha valaki végiglapozza Lukács műveit, azt látja, hogy ezek a művek jelentős részben a világirodalom és a világfilozófia történe­tének középponti kérdéseivel foglalkoznak. így van ez akkor, ami­kor Marx és Engels útmutatásai nyomán kiemeli Balzac életművé­nek legfőbb értékeit, amikor Stendhal és Zola működését elemzi tüze­tesen, így van ez akkor is, amikor Goethéről, elsősorban a Faustról,

Next