Hernádi Miklós: A közhely természetrajza (Budapest, 1973)

Szóművészet és mindennapiság

A költői képalkotás egy képszerű és egy átvitt értelmű je­lenség közé ver hidat. ,,Az a kép - írja J. Mukarovsky -, mely túlontúl nyilvánvalóan tárja napvilágra a költő szubjektív önké­nyét, úgy hat, mint a szavakkal folytatott gyermekjáték a gyer­meki frisseség nélkül: nem mutat fel azonban komoly erőfeszí­tést a valóság birtokbavételére.” Itt a redundancia: a véletlen­­szerűség túltengése a törvényszerűség rovására. U. Eco a „nyi­tott” mű esztétikájáról szólva kifejti, hogy a „nyitottság” „fel­­szabadulást kínál... azon formarendszerek alól, amelyeket kí­vülről szállítanak a közember számára, és amelyek nem a való­ság személyes felfedezésének eredményei”. Van azonban egy küszöb, amelyen túl a művek információgazdagsága értelmet­len „zörejjé” válik. Éppen e küszöb túllépését elkerülendő, Eco nem a teljes, abszolút nyitottság, hanem a zártság és a nyi­tottság közti dialektika híve. Hankiss Elemér érdeme, hogy a magyar irodalomtudomány is felfigyelt az irodalmi mű belső mozgásainak dinamizmusára. Hankiss a „síkváltások” oszcilláló mozgásában látja az eszté­tikai élmény forrását. Munkáiban számos, kölcsönösen egymást igazoló oldalról közelíti meg alapvető tételét. Például megálla­pítja, hogy „esztétikai hatása nem egy bizonyos mértékű, erős­ségű (rendtől való) eltérésnek, hanem az el nem térés és a túl­zott eltérés két ellentétes pólusa közti oszcillálásnak van”. Hankiss a richardsi költészetelméletet követi abban a tekintet­ben, hogy a költői effektust a műélvezői tudatban horgonyozza le. Richards így ír: „Az egyensúly nem az ingerkeltő tárgy (a vers) struktúrájában, hanem az emberi válaszban van.” Hankiss - hasonló módon - a befogadói tudatot tekinti az „oszcillációk” mozgásterének, s ebben természetesen jókora igazság rejlik. Ügy tűnik azonban, hogy - elméletének fontosságát elismerve, tanulságait fölhasználva - kiegészítésre szorul, amit Hankiss a műalkotás belső dinamikájáról állít. Nem hangsúlyozza ugyan­is, hogy i. szövegében megszüntet valamit a költő (a jelek esz­tétikailag fölös, mellőzhető redundanciáját), s hogy 2. ugyanez 278

Next