Homolya István: Palestrina Lassus - Zenei Kiskönyvtár (Budapest, 1984)

A reneszánsz zenei műveltségéről

eltérő gondolkozásrendje, illetve kifejezésmódja után. Ez a tényező kétségtelenül fontos jellemzője a kornak — jóllehet ma már úgy látjuk, hogy nem kizárólagos és nem is a legfőbb jellemzője. Mindenesetre az ókor meghatározó inspirációja egyértelműen felfedezhető a kor építészetében, szobrászatéban és az államjogi gondolkozás terén. A reneszánsz mint történelmi ka­tegória elsődlegesen a szépművészetek történetében, tágabb értelmezésben pedig az általános európai mű­velődéstörténetben kapott helyet, és csupán utólago­san, analógiák, történelmi párhuzamok feltárása nyo­mán került át a zenetörténetbe. A zeneművészet XV—XVI. századi fejlődéstörténete azonban olyan sok vonatkozásban eltér a többi művészetétől, hogy a fogalom zenetörténeti alkalmazásának jogosságát, különösen a legutóbbi évtizedekben, többen kétségbe vonták. Problematikus mindenekelőtt a zenében az ókor inspirációjára való hivatkozás. Az ókor élő zenéjét gyakorlatilag a mai napig nem ismerjük, következés­képpen a zeneművészet semmiféle közvetlen inspirá­ciót nem kaphatott az antik kultúrától. A reneszánsz szellemiségnek további fontos jellemzője az elvilá­­giasodás, más szóval: a nem transzcendens, ember­­központú szemlélet és ábrázolásmód. Ez a karakte­­risztikum még a vallásos tematikájú képzőművészeti alkotásokban is felfedezhető Fra Angelicótól Tizian ó­­ig. Evvel ellentétben a zeneművészetben a XV. század az egyházi művészet kultuszát, egy misztikus, sőt misztifikált alkotó művészetet hívott életre. A trecento „új művészete” (ars nova) — az újkor hajnalán — 8

Next