Hrapcsenko, Mihail: Irodalmi tanulmányok [Hrapcsenko] (Budapest, 1976)

Az irodalmi alkotások belső sajátosságai és funkciói

let szerint általában a művek, és különösen a XX. század mű­vész-újítóinak alkotásai nem tekinthetők valamilyen befejezett, minden alapelemében teljességgel megformált egésznek. Mint az alkotó-művész szellemi életének jelei, mindenféle befogadás és felfogás számára nyitottak. Ezzel az adekvát műértelmezések kérdése teljesen értelmetlenné vált. A jel, a szimbólum mint szubjektív jelzések határok nélkül „vonzzák” a művészet be­fogadójának emócióit, képzeletéi. Korábban már szóltunk a műalkotás befogadásának szub­­jektivista koncepcióiról, amelyek sokban egyeznek a nyitott mű elméletével. De itt is van eltérés. Az „új” elmélet általános je­lentőséget igyekszik tulajdonítani a modernista művészek alko­tásainak, különösen a nonfiguratív, az abszurd művekben. Az elmondottak kiegészítéseként ki kell emelni azt a körülményt, hogy a nagy művek sokféle értelmezése nem az önkéntelen szemlélődés tiszta szubjektivitásából, nem a jellegükből követ­kező befejezetlenségükből adódik, hanem az emberi cselekede­tek, érzések, törekvések által létrejött társadalom és műalkotás közti kapcsolatok belső mélységéből és kiterjedtségéből. Ugyanakkor a műalkotások mind e kiterjedt kapcsolatok mellett megőrzik minőségi meghatározottságukat. És bármeny­nyire másképp fogadjuk is a Rómeó és Júlia című Shakespeare­­drámát, nem hasonlít és nem is fog hasonlítani a Macbeth re, a Tartujfe-re, a Figaro házasságára és egyéb jelentős drámai mű­vekre — mint ahogy a Holt lelkek funkciója szerint sosem volt és most sem azonos A kapitány lányával, a Háború és békével. A műalkotások életük során nem feltétlenül veszítenek sajátos jellegükből, legalábbis ezt lehet mondani történeti létünk meg­lehetősen jelentős periódusairól. Társadalmi létezésük folyamán a műalkotások nemcsak el­veszítenek valamit, hanem teljesen feltárják belső gazdagságu­kat. Ezért aligha igaz az a gondolat, hogy a műalkotás legtel­jesebben elérhető a kortársak számára. Minden következő nem-418

Next