Kádár Zoltán (szerk.): Válogatások a Hippokratészi gyűjteményből (Budapest, 1991)

A tudomány- és kultúrtörténet írásaiban ma sem ritkán találkozunk azzal a képpel, amely az antik orvoslást, következésképpen a középkorit is úgy állítja szembe az újkor orvostudományával, hogy kizárólagosan az utóbbi hozta azt a természettudo­mányos szemléletet, amely a modem medicina fej­lődésének alapja. Valójában nem az újkor orvosai és teoretikusai, még csak nem is a felvilágosodás fi­lozófusai képviselik először a teurgikus-mágikus gondolkodás alól felszabadult racionális, a tudo­mányt megalapozó gondolkodást, hanem Hippok­­ratész iskolája. A koszi Hippokratész (Kr. e. 460-377) az ókori vi­lág legkiválóbb orvosa volt. Jóllehet a neve alatt ránk maradt 59 mű nem mind Hippokratész hite­les alkotása, szemléletükben mégis egységet ké­peznek. Hatásuk meghatározta a gyógyítótevé­kenység évszázados fejlődését egészen a 18. szá­zad végéig. Bár e művek ma már tudományos szempontból jórészt elévültek, felfogásuk bizo­nyos vonásai még ma is mintaszerűek. Nevezete­sen az a szemléletmódjuk, amely az embert szerves egységként vizsgálja, akinek állapotát külső ténye­zők - élő és élettelen környezet továbbá belső adottságok és képességek egyaránt meghatároz­zák. A hippokratészi orvosi felfogásban az erkölcsi szempontok is különleges szerephez jutnak. Ez a magasrendű etika a hippokratészi Esküben fejező­dik ki leghatározottabban - döntően meghatározta a mai orvosi eskü szövegének megfogalmazását is. A Hippokratészi Gyűjteményben szereplő írások túlnyomó része mindmáig nem jelent meg magya­rul. Pedig a magyar orvosi gondolkodás egész múltja és jelene elválaszthatatlan a hippokratészi tanoktól. A jelen válogatás a művek leghiteltér­­demlóbb kritikai kiadásai alapján, korszerű filoló­giai módszerek segítségével készült.

Next