Kamarás István - Varga Csaba (szerk.): A szerelemről - komolyan. Tanulmányok (Budapest, 1985)

Miért a szerelem?

SZERELEM VAGY „PÁROSULT MAGÁNY” Korunkban ez a probléma is élesebben jelentkezik - súlyosabb diszharmónia szólal meg benne, mint valaha. Vannak, akik úgy vélik, a „dolce vita” felelős ezért, mert a lét puszta fenntartásának naponta megújuló gondja már nem takarja el a lét értelmének kérdését, s ezért bukkan fel oly váratlan intenzitással. Nem akarok most érvelni e súlyosan téves magyarázattal szemben. De nyilván­való, hogy korunkat mélyebben és általánosabban jellemző össze­függéseket kell keresnünk, már csak azért is, mert a létfenntartás gondjai közel sem kerültek még le az emberiség történelmi napi­rendjéről. Századunkban az egyéni lét és az egyetemes emberi lét kapcsola­ta, köteléke láthatóbbá és nyilvánvalóbbá vált, s ezért jelentkezik erősebben annak tudata, sejtése vagy többé-kevésbé tudatosult szükséglete, hogy az egyén ne csak tudomásul vegye és elfogadja ezt az összekötözöttségét az emberi nemmel, hanem megtalálja a társadalmi cselekvés reális lehetőségét, hogy gyakorlatilag, aktívan lépjen kontaktusba azzal a világgal, amelytől sorsa függ. Az emberiség előtörténete során az egyének létét objektiven igazolja a természettel folytatott közvetlen küzdelem, mert még nem volt meg a reális lehetősége annak, hogy a társadalom hálójá­ból is kiküzdjék magukat. Minél magasabb fokon alakul ki az emberben a társadalmi létiga­­zolódás szükséglete - ami szubjektív megjelenési formája egy törté­nelmi szükségszerűségnek —, annál kisebb eséllyel próbálkozhat azzal, hogy csupán a szerelemben, a szerelem által pótolja a pótol­hatatlant. Ha az emberi teljesség magva mindig valamely egyetemes tartal­mú cselekvés volt, akkor ez ma felfokozottan van így. Az az ember pedig, aki nem találja meg az ilyen cselekvés reális lehetőségét, aki például Saul Bellow Herzogjához hasonlóan illuzó­rikus úton, soha el nem küldött levelekkel próbál beleszólni a világtörténelembe - az ilyen ember a társadalmi létigazolásra irá­nyuló törekvéseinek kudarca következtében hiába próbálkozik az­zal, hogy tántorgó életét egy szerelemhez kösse. Nem lehet számára elég létének az az igenlése, amit Ramona vonzalma jelent, vagy bárkié, mert az csak megismételhetetlen egyediségében erősíthetné meg. A szerelem mint „párosult magány” - József Attila kifejezésével - az egyéni lét külön zárkáját két ember kétségtelenül elviselhetőbb és humánusabb kettős zárkájává alakíthatja, de lényegi problémáit meg nem oldhatja. S kérdés, hogy „zárkaviszonyok” között mi 209

Next