Kántor Lajos (szerk.): Erdélyi csillagok. Újabb arcok Erdély szellemi múltjából (Budapest, 1990)

Lászlóffy Aladár: A fájdalmasan vigasztaló

san ható gyógyszerét megbírja” - jegyezte fel Széchenyi tra­gédiája kapcsán Kecskeméthy Aurél. Szilágyi Domokosról pe­dig Gyimesi Éva tanulmánya jegyzi fel, hogy .Jóllehet közben felismeri a lelkesedés szédületének s az ebből eredő stilizáló vi­láglátásnak a veszélyeit, a hit szükségességét - úgy önmagában- egy pillanatig sem kérdőjelezi meg. Az válik kínzóan kétsé­gessé, hogy a létét értelemmel telítő Igének valóban szükségét érzi-e a társadalom? Kérdése - »Akar-e megváltást a világ?«- s a kérdésre adott negatív válasza az alapja annak a válság­nak, amelynek mélypontján a hitre, küzdelemre, nyugtalanság­ra szerződött költő a hitetlenség nyugalmát, a fáradtság és a halál jogát követeli.” Széles Klára mind Vajda János, mind Jó­zsef Attila fizikai bukásának nagy, sokat vitatott kérdésköreit vizsgáló két kismonográfiájában csak arra az (egyik) végkövet­keztetésre jut, mely Szilágyi Domokos tragikus végére is érvé­nyes: bármennyire a körülményekben, magukban, hőseinknek a lényében már ott volt valami a nem-e-világra-valóság tragi­kus csírájából, csodájából ahhoz, hogy annyi vigasztaló min­den ellenére a végesség elviselhető legyen. Ama beépített ön­védő biztonsági szerkezet szintjén eleve adatott a „jó” mellé a „baj” is. Különben Szilágyi Domokos, aki előszeretettel és végtelen empátiával merítkezett meg minden tragikus nagy előd élet-példa-anyagában, éppen a halálba hurcolt Radnóti kapcsán mondja ki, hogy „a test, az a rab csak, a költő itt és mindenhol szabad”; és fontosnak tartja tételezni, önmagát pa­­rafrazálva töbször is, hogy „seb, igen seb, de tiszta” és „hogy csak a küzdelem súrolhat le az emberről némi mocskot.” Esz­meisége úgynevezett fejlődésével kapcsolatban egyébként fon­tos tisztázni azt a dolgot, hogy már csak objektív okok miatt is, nem a költemények nyilvánosságra kerülésének, publikálá­sának az életmű rendezésekor se változtatott protokoll-sor­­rendje a gondolatok felbukkanásának, kavargásának és fonó­­dásának igazi időrendje! Az „igazi”; egyedül az összefüggések-! nek a végső képből mint összhatásból kiolvasható hierarchiája. De még a „hivatalos” időrend se tartalmaz itt „annak ki tűz­helyet, családot, végképp csak másoknak remél” jellegű kilá­­tástalanság-tudomásulvételeket, és már jóval előbb, mélyen a 221

Next