Klaniczay Tibor (szerk.): A magyar irodalom története (Budapest, 1982)

A szocialista eszmék és a modern törekvések térhódítása

A KÖLTÉSZET ÚTJAI IRÁNYZATOK A LÍRÁBAN József Attila olyan szintézist hozott létre, melynek olyan alkotóelemei voltak, mint a Nyugat költői által kiművelt szűkebb körű realizmus, bizonyos impresszionizmus és igényes verskultúra, másrészt az expresszio­­nizmus, a szürrealizmus és a kassáki konstruktív versépítés. Már ez is jelzi ennek a periódusnak az előbbinél bonyolultabb, komplexebb voltát, pedig a korszak költészetében a Nyugat-örökségen és az avantgarde irá­nyokon túl más fontos törekvések is jelentkeztek. Ezek közül különösen három emelhető ki: bizonyos klasszicizáló tendencia, mely Radnóti Mik­lós költészetében összetalálkozik az avantgarde törekvésekkel és a közvet­len József Attila-i hatásokkal; egy erősen tárgyias szemléletű, döntő mér­tékben közösségi-humanista költészet, melynek Illyés Gyula a reprezen­tatív alakja; valamint egy olyan líra - s ennek Weöres Sándor a képvise­lője -, amelyik elzárkózik a v^ló anyagi-társadalmi világ elől, s vele egy másik, merőben szellemi természetű világot állít szembe. Az erős társadalmi-közéleti mondanivaló egyik fő szólama e periódus ( lírájának. (Nem véletlen, hogy a korábban izolált,ßabits-lira is akarva­­akaratlanul társadalmibbá válik azokban a későbbi években, melyek már ennek a periódusnak a kibontakozásával esnek egybe.) Mind a proletariá­tus, mind a szegényparasztság érzésvilágának, mind a jogos emberi igé­nyek kielégítésétől megfosztott kis-értelmiségi rétegek forrongó indulatai­nak a kifejezése szerepet játszik ebben a költészetben, különösen a tízes­húszas években és a harmincas évek elején. A forradalom előtt maga­biztosabb, erőteljesebb ez a hang, a bukás utáni években tragikusabb ár­nyalatú. Az artisztikumra, illetve az izolált egyén belső problémáira koncentráló líra szerepe inkább a harmincas években nőtt meg. A fasiz­mus erősödő tendenciái azonban a reménytelenség hangjain túl a huma­nista tiltakozás szavait is kikényszerítették. Úgynevezett formai sajátosságként viszont általánosságban talán az emelhető ki, hogy noha a különféle avantgarde törekvések a tízes-húszas években igen nagy szerephez jutottak, megtermékenyítő hatásuk pedig a későbbiekben is csaknem minden igazán jelentős költő életművén ki­mutatható, mégis aránylag nagy szerepet játszottak ebben a periódusban is a „hagyományos” versformák, illetve versalkotási módok. Ez részint a népies hullámnak (például Erdélyi József esetében), részint a klasszici­záló tendenciáknak (például Radnóti Miklósnál) tudható be, de bizony­nyal szerepet játszik a hagyományos verstípusok megújulásában az is, hogy a magyar nyelv viszonylag gazdag rímelési lehetőségekben (ha az asszonáncot is rímként vesszük számításba), s az átlagosnál alkalmasabb arra, hogy kötött metrikai szerkezetekbe illeszkedjék. A kor lírájában jelentkező tendenciák közül, mint azt Kassák fellépése 350

Next