Köpeczi Béla (szerk.): A szocialista realizmus II. (Budapest, 1970)

1956-1965

minden rábízott pártmunkát, gépelt ille­gális röpiratokat, oktatott illegális politikai gazdaságiam tanulókörökben, forradalmi verseit kézzel írott vagy primitíven sokszoro­sított másolatokban terjesztették a munkások között. Lemondott minden irodalmi „érvé­nyesülésről” csak azért, hogy megalkuvás nélkül és teljes erővel a munkásosztály felszabadulásának ügyét szolgálhassa. Ez a tetőtől talpig párthű forradalmár-költő a harmincas évek elején áldozatává lett azok­nak a szektás „ultrabaloldali” elemeknek, akik az emigrációban - elszakadva a magyar valóságtól, és így a magyar forradalmi költé­szet igazi feladatainak megértésétől - a szov­jet irodalom „rappista” csoportjának köve­telményeit szegezték szembe a magyar irodalomnak a valóságból táplálkozó, foko­zatosan izmosodó és a dolgozó néppel együtt fejlődő haladó erőivel. így került sor arra, hogy József Attilát ezek az elemek 1932- ben kimarták, kiüldözték a kommunista párt soraiból, mint nem eléggé szocialista, nem eléggé forradalmi, nem eléggé prole­tár költőt. Pedig ebben az időben József Attila már megírta azóta klasszikussá vált nagy proletárkölteményeit: a Tömeg, a Szo­cialisták, A tőkések hasznáról, a Mondd, mit érlel? című verseit, amelyek szinte lí­rai enciklopédiái a 19-es forradalom ve­resége után újra erőt gyűjtő, harcba in­duló, szenvedő, de lázadó magyar munkás­­osztály helyzetének, eszméinek és lelkiálla­potának. A proletárköltészet elválása a polgáritól minden országban sajátos körülmények kö-388

Next