Korein Andor: Szülőknek a családról (Budapest, 1969)

Koedukáció, barátkozás

jó vezető. De megvan az a rossz szokása, hogy amikor ott ül a férje mellett, akkor mindig rászól, hogy vigyázz, még oda is kap apu kezéhez, ez pedig nagyon helytelen, apu nagyon haragszik érte, és mindig azt mondja, ebből baj lesz. Még őt is idegessé teszi! Hát valahogy így vannak egymással a fiúk és lányok az őrsökben is. Pont azt nem tanulják el egymástól, amit kellene. 1965. február 11-én új őrsi választásokat tartott a József Attila raj. Ismét négy őrs alakult, kettő-kettő a fiúk és a lányok számára. Az önkormányzat úgy foglalt állást, hogy a koedukáció helyes és hasznos az osztályban, de nem helyes vagy inkább megvalósítha­tatlan az úttörőéletben. Különösen Fekete Olga érvelése világí­tott rá a kérdés társadalmi vonatkozásaira, amikor szülei példá­jára hivatkozott. Az ő apja és anyja egyenlő munkát végeznek. Mindkettő műszaki értelmiségi. Ám a magánéletben, a családi életben, a szórakozásban és kedvtelésekben korántsem valósult meg az emancipáció. Ha pedig a felnőttek sem képesek ezt meg­valósítani, hogyan követelhetjük meg a gyermekektől? Ezért kel­lett tehát visszalépnünk. Ugyanakkor Olga okfejtése és következ­tetése világosan kimondta: ő nem helyesli édesanyja magatartá­sát, apjáét tartja helyesebbnek. Ö maga is képesnek tartja a mamáját arra, hogy elsajátítsa a gépkocsivezetést, hiszen sok más nő is elsajátította. Az emancipációt tehát nem csupán a munkában kellene megvalósítani — és ennek megfelelően, nemcsak a tanu­lásban — hanem igenis a szórakozások és kedvtelések területén is, vagyis az úttörőéletben. Csakhogy ennek egyelőre olyan szubjek­tív akadályai vannak, mint Feketéné ellenállása a városi közleke­dés begyakorlása ellen, és ennek megfelelően, hogy nálunk a lányok nem akarnak — például sakkozni. A fiúk pedig a táncolás­tól és énekléstől viszolyognak. Annak ellenére, hogy kísérletünk kudarcba fulladt, maga a kudarc még inkább meggyőzött a koedukáció helyességéről, sőt még arról is, hogy a koedukációt igenis ki kell terjesztetnünk a nevelés minden területére, így az úttörőéletre is. 141

Next