Korein Andor: Szülőknek a családról (Budapest, 1969)
Koedukáció, barátkozás
jó vezető. De megvan az a rossz szokása, hogy amikor ott ül a férje mellett, akkor mindig rászól, hogy vigyázz, még oda is kap apu kezéhez, ez pedig nagyon helytelen, apu nagyon haragszik érte, és mindig azt mondja, ebből baj lesz. Még őt is idegessé teszi! Hát valahogy így vannak egymással a fiúk és lányok az őrsökben is. Pont azt nem tanulják el egymástól, amit kellene. 1965. február 11-én új őrsi választásokat tartott a József Attila raj. Ismét négy őrs alakult, kettő-kettő a fiúk és a lányok számára. Az önkormányzat úgy foglalt állást, hogy a koedukáció helyes és hasznos az osztályban, de nem helyes vagy inkább megvalósíthatatlan az úttörőéletben. Különösen Fekete Olga érvelése világított rá a kérdés társadalmi vonatkozásaira, amikor szülei példájára hivatkozott. Az ő apja és anyja egyenlő munkát végeznek. Mindkettő műszaki értelmiségi. Ám a magánéletben, a családi életben, a szórakozásban és kedvtelésekben korántsem valósult meg az emancipáció. Ha pedig a felnőttek sem képesek ezt megvalósítani, hogyan követelhetjük meg a gyermekektől? Ezért kellett tehát visszalépnünk. Ugyanakkor Olga okfejtése és következtetése világosan kimondta: ő nem helyesli édesanyja magatartását, apjáét tartja helyesebbnek. Ö maga is képesnek tartja a mamáját arra, hogy elsajátítsa a gépkocsivezetést, hiszen sok más nő is elsajátította. Az emancipációt tehát nem csupán a munkában kellene megvalósítani — és ennek megfelelően, nemcsak a tanulásban — hanem igenis a szórakozások és kedvtelések területén is, vagyis az úttörőéletben. Csakhogy ennek egyelőre olyan szubjektív akadályai vannak, mint Feketéné ellenállása a városi közlekedés begyakorlása ellen, és ennek megfelelően, hogy nálunk a lányok nem akarnak — például sakkozni. A fiúk pedig a táncolástól és énekléstől viszolyognak. Annak ellenére, hogy kísérletünk kudarcba fulladt, maga a kudarc még inkább meggyőzött a koedukáció helyességéről, sőt még arról is, hogy a koedukációt igenis ki kell terjesztetnünk a nevelés minden területére, így az úttörőéletre is. 141