Lénárd Ferenc (szerk.): Alkalmazott pszichológia (Budapest, 1973)

Halász László: Művészetpszichológia

Számolnunk kell azzal is, hogy a személyiség pszichológiai normalitása - mint Caudwell bölcsen írja - éppoly ritka, mint a látásé. Csakhogy, ez utóbbival szemben nem mérhető' egzakt szabványokkal. A művész - noha korának embere - a kortársak életébe betörő, tudatukat megrázkódtató különösnek, újszerű­nek a tükrözője. S minél nagyobb tehetségű művész, annál in­kább így van ez. Ezért csak a rendkívüli tapasztalatok normájá­val mérhető, aminek azonban egyáltalán nem szükséges egy vágányon haladnia a klinikai abnormalitással, a normalitás kóros torzulásával. Az alkotó tehetségen belül a művész főként az élet eleven, érzékletes tényei irányában kifinomodott megfigyelő - és emlé­kezőképességével, a valóság egészében való megragadásával tűnik ki. A tudományos tehetség megfigyelő- és emlékezőképes­sége elsősorban az élet elvont gondolatokban és jelekben meg­testesülő jelenségei irányába terelődik, és különösen fogalmi­logikai elemző-, ítélő- és következtetőképessége uralja. Pavlov, közismert vizsgálatai nyomán, mint alapjában első, illetve alap­jában második jelzőrendszeri típusokat különbözteti meg őket. Újabban Lukács György hívta fel a figyelmet, hogy a mű­vészet az első jelzésekből kombinálódó, az érzékietek képszerű­ségét magasabb szintre emelő, sajátos első’ jelzőrendszert, a képzeleti képek rendszerét hozza létre. Ez a művészi tehetséget mindenekelőtt első’ jelzőrendszerének nagyfokú fejlettségével teszi elhatárolhatóvá. Az egyes művészeti ágak műveléséhez szükséges alkotóképes­ségek természetesen az első és első’ jelzőrendszer más és más tulajdonságainak kifinomodását követelik. így - hogy csak a legszembeötlőbbeket említsük - az írónál a nyelvi ábrázoló­képesség, a szó és a kép közötti sokoldalú kapcsolatok kialakí­tásának a képessége a döntő. A képzőművésznél a kézmozgá­soknak kontrollálási képessége a vizuális érzékieteknek meg­felelően, a különböző vizuális érzékietek elemeinek egyesítése új vizuális kombinációkba, a vizuális formákkal való manipulá­­lási képesség emelkedik ki. A zenei alkotó és előadó tehetség legfőbb tényezője pedig a muzikalitás. Ez teszi lehetővé a zene 204

Next