Lénárd Ferenc (szerk.): Alkalmazott pszichológia (Budapest, 1973)
Halász László: Művészetpszichológia
Számolnunk kell azzal is, hogy a személyiség pszichológiai normalitása - mint Caudwell bölcsen írja - éppoly ritka, mint a látásé. Csakhogy, ez utóbbival szemben nem mérhető' egzakt szabványokkal. A művész - noha korának embere - a kortársak életébe betörő, tudatukat megrázkódtató különösnek, újszerűnek a tükrözője. S minél nagyobb tehetségű művész, annál inkább így van ez. Ezért csak a rendkívüli tapasztalatok normájával mérhető, aminek azonban egyáltalán nem szükséges egy vágányon haladnia a klinikai abnormalitással, a normalitás kóros torzulásával. Az alkotó tehetségen belül a művész főként az élet eleven, érzékletes tényei irányában kifinomodott megfigyelő - és emlékezőképességével, a valóság egészében való megragadásával tűnik ki. A tudományos tehetség megfigyelő- és emlékezőképessége elsősorban az élet elvont gondolatokban és jelekben megtestesülő jelenségei irányába terelődik, és különösen fogalmilogikai elemző-, ítélő- és következtetőképessége uralja. Pavlov, közismert vizsgálatai nyomán, mint alapjában első, illetve alapjában második jelzőrendszeri típusokat különbözteti meg őket. Újabban Lukács György hívta fel a figyelmet, hogy a művészet az első jelzésekből kombinálódó, az érzékietek képszerűségét magasabb szintre emelő, sajátos első’ jelzőrendszert, a képzeleti képek rendszerét hozza létre. Ez a művészi tehetséget mindenekelőtt első’ jelzőrendszerének nagyfokú fejlettségével teszi elhatárolhatóvá. Az egyes művészeti ágak műveléséhez szükséges alkotóképességek természetesen az első és első’ jelzőrendszer más és más tulajdonságainak kifinomodását követelik. így - hogy csak a legszembeötlőbbeket említsük - az írónál a nyelvi ábrázolóképesség, a szó és a kép közötti sokoldalú kapcsolatok kialakításának a képessége a döntő. A képzőművésznél a kézmozgásoknak kontrollálási képessége a vizuális érzékieteknek megfelelően, a különböző vizuális érzékietek elemeinek egyesítése új vizuális kombinációkba, a vizuális formákkal való manipulálási képesség emelkedik ki. A zenei alkotó és előadó tehetség legfőbb tényezője pedig a muzikalitás. Ez teszi lehetővé a zene 204