Marton L. Magda (szerk.): A tanulás szerepe az emberi észlelésben (Budapest, 1975)

A tanulás szerepe az emberi észlelésben Válogatta és szerkesztette MARTON L. MAGDA Az ötvenes évek elején a percepció kutatásával foglalkozó, magát Új Szemléletnek (New Look) nevező áramlat indult meg a pszichológiában. Ez az irányzat a percepcióban a nem-érzékleti tényezők fontosságát és a tapasztalatok jelentő­ségét hangsúlyozta. E kezdeményezések részben a kísérleti személyiséglélektanban, részben a per­­ceptuális tanulás tárgykörében bizonyultak igen termékenynek. A kötetünkben szereplő tanulmányok többsége a forma- és tárgyészlelés kialakulásában hatékony tanulási folyamatokat elemzi, kisebbik részük a vizuális helyészlelés (téri lokalizáció) fejlődését vizsgálja. A szerzők (Bruner, Posner, Venger, Haber stb.) a perceptuális tanulás gazdagodási (kognitív) jellegét és a szervezet növekvő differen­ciáló képességét (Gibson, Howard stb.) emelik ki a percepciótól a problémamegoldó gondolkodá­sig ívelő emberi megismerő tevékenység folyama­tából. Marton Magda bevezető tanulmánya igen szín­vonalas összefoglalása az Új Szemlélet koncep­ciójának és kísérleti módszereinek. Kiadványun­kat pszichológusoknak, pedagógusoknak ajánl­juk. Gondolat

Next