Nagy Tibor: Kréta-Mükéné művészete - Művészettörténet 5. (Budapest, 1962)

Az Égei-tengertől elválasztott Kisázsiát (Anatólia) és Görög­országot (Hellasz) Euboia és Attika vonalában a Kükládok szigetvilága, míg délebbre a Küthérától Rhodoszig húzódó szigetsor kapcsolja össze. Az utóbbi szigetsor legfontosabb tagja a görögföldi méretekben nagykiterjedésű (250 x 50 km) Kréta szigete. A földművelésre alkal­mas termékeny folyóvölgyek, az Ida esTJikté hegységek enyhelejtésű oldalait borító pálma- és olajfaerdők, a sziget háziasítható állatállo­mánya (marhacsordák, juhnyájak) Krétán már eleve biztosították nagyobb számú lakosság megélhetését. Földjének gazdagsága mellett azonban elsősorban az akkori hajózás és kereskedelem szempontjából kedvező földrajzi fekvésének köszönhette Kréta szigete, hogy termé­keny földjén minden más európai területet megelőzve már az i. e. II. évezred folyamán aránylag magas színvonalú városi kultúra virágzott fel. Hosszú évezredeken keresztül Csak a homéroszi költemények és a görög mondák sejttették Kréta egykori nagy múltját. Homérosz és a görög mondák beszéltek Minósz király knósszoszi palotájáról, a kiis­merhetetlen Labürinthoszról, amelyben Minósz király feleségének Paszifaé királynénak torzszülött fia, a bikafejű és embertestű Minó­­taurosz lakozott. Homérosz és a görög mondák őrizték meg számunkra az igazságos és jó törvényeket hozó faisztoszi „szőke” Rhadamanthüsz alakját, aki halála után a boldogok szigetének fejedelme lett, míg más elképzelések szerint, mint igazságos bíró, az alvilágban ítélkezett a halottak felett. A Kréta szigetén egykor virágzott iparművesség és tech­nika magas színvonalát, tárgyi emlékanyag hiányában, sokáig csak a krétai ezermester, Daidalosz mitikus alakja jelezte a későbbi nemzedé­kek számára. 3

Next