Némedi Dénes: A népi szociográfia 1930-1938 (Budapest, 1985)

III. Szociográfiák: közösség és polgárosodás

József Attila által közösen írt Ki a faluba! című röpirat ösztö­nözte, amely 1930. május 20-i keltezéssel jelent meg.28 Ennek ellenére Erdei más gondolatokból indult ki, mint amik a röpirat szerzőinek szeme előtt lebegtek. Fábiánék jelszava: „Tanuljatok népet a néptől!” — mert azt a magyar kultúrát, amelyre a magyar megújulást alapozni kell, a faluban lehet megismerni. A parasztság tehát mint a kulturális és nemzeti ér­tékek őrzője szerepelt. Erdei a népi kultúra (és társadalom) átalakulásfolyamatát érzékeltette, azt, ahogy az „eredeti” sajá­tosságait levetkezi. „Erről a falusi műveltségről az első megálla­pítás csak egy lehet: válságban van. Pusztul. Kiszorítja a városi kultúra.” A „kezdetleges, de igazán faji műveltségből a polgária­­sodott, sőt világpolgáriasodott farmerműveltségbe” megy át a parasztság. „Sajnálhatjuk ennek az értékes műveltségnek a pusz­tulását, de ha csak sajnáljuk, ez azt jelenti, hogy nem tudjuk, micsoda folyamattal állunk szemben. Pedig ez a folyamat ter­mészetes és történelmi.”30 Erdei nem abból a szempontból nézte a parasztságot, hogy az hogy lehet alapja egy mások által végig­vitt nemzeti megújulásnak, hanem azt kereste, hogy ez az osz­tály hogyan lehet egyenrangú része a nemzeti társadalomnak. A „pusztulás” szó előfordulása érdekes ugyan e korai írásban, de legalább annyira fontos az is, hogy pár sorral lejjebb ezt a válságot és pusztulásfolyamatot természetesnek és történelmi­nek mondja. Ez olyan racionalista és felvilágosult gondolati elem, amely a harmincas évek elején elfogadhatatlannak lát­szott a válságtudatban élő középosztályi szociográfusok szá­mára. Erdeiből sem hiányzott a nosztalgia, de mindig felülkere­kedett benne az az alapgondolat, hogy itt egy „természetes”, bi­zonyos értelemben szükségszerű folyamatról van szó. Sok későbbi gondolat csírája megvolt már ekkor, mutatva, hogy ritka konzekvens kutatóról van szó. így a régi paraszti közösség jegyei közül az elszigeteltséget és alávetettséget emelte ki, akárcsak később A makói parasztság társadalomrajzában és a Parasztokban. Szembeállította a régi parasztműveltségből és életformából való kilábalás két útját: az értéktelenebbet, a „kis­polgári minták” követését, és az igazi felszabadulás lehetőségét, 159

Next