Némedi Dénes: A népi szociográfia 1930-1938 (Budapest, 1985)

I. A szociográfia a közéletben

reformelképzeléseihez (amelyek olykor veszedelmes közelségbe kerültek a tekintélyuralmi törekvésekhez), de különösebb kap­csolata a népi eszmékkel és a népies társadalomkutatással nem volt (eltekintve attól, hogy a Pro Christo munkaközösségének két tagja, Elek Péter és Gunda Béla mint geográfus, illetve et­nográfus Magyary kutatásában is részt vett). Magyary kutatásá­nak eredményei azonban csak 1939-ben kerültek nyilvánosságra, akkor, amikor az említett akció (a Táj- és Népkutató Központ létrehozása) is véget ért már.126 A népiek és az urbánus baloldal vitája is a Márciusi Front meg­alakulása idején élesedett ki. Az utód nagyon nehéz helyzetben van e vita ábrázolásakor, hiszen a támadások, mint Bálint György írta: „hol nyíltan, hol célzásokkal, hol élesen, hol váll­­veregetó' fölénnyel” folytak,127 s bizony a célzások inkább a be­avatottak számára érthetőek, az irodalmi körökben forgalom­ban lévő pletykák és vélemények pedig csak véletlenszerűen jut­nak tudomásunkra. Ahogy a népi tábor határozottabb szellemi és politikai mozgalom alapját öltötte, a Szép Szó csoportja (az urbánus baloldalon a legharcosabb) is élesebben elhatárolta ma­gát tőle. A Márciusi Fronttal való egyetértést kinyilvánító pár­soros közlemény mellett legalább akkora súlya volt annak az ugyancsak rövid tanulmánynak, amelyben József Attila nem a népiek nézeteit kifogásolta, hanem az egész jelenség alól kívánta kihúzni a társadalmi talajt. A nép fogalma eo ipso romantikus — úgymond —, mert egyrészt „társadalmi viszonylatban... tisz­tább fogalmak birtokába jutottunk, szabatosan szólva: határo­zott képzetünk van a tőkés termelési módon alapuló polgári tár­sadalmi rend szerkezetéről, az osztályokról”. Másrészt — ez az érv implikálva van az előzőben, és igazából ez a súlyosabb — a magyar társadalom polgári társadalom, nem lehet tehát olyan fogalmakkal jellemezni, melyek jobb híján Petőfi korában még elfogadhatóak voltak. Romantikus a népiesség, mert nem kor­szerű a fenti kettős (tudományos és társadalmi) értelemben (s viszont: a korszerű gondolat, a helyzet adekvát tudata egyszer­smind forradalmi jellegű József Attila számára), ezt a romanti-93

Next