Nemeskürty István: Diák, írj magyar éneket. A magyar irodalom története 1945-ig. Első-második kötet (Budapest, 1983)

Második kötet - Béklyózott esztendők 1920-1945

s ha vérnyomásmérővel kísérleteznénk, bizonyára vérnyomásunk is emel­kedne. A versnek ez a zihálása valami kimondhatatlanul, valami rémülete­­sen fontos és nagy elhatározás küszöbéig való eljutást sugall, valami vissza­vonhatatlanul nagy és szörnyű dolgot, melynek végrehajtása előtt azonban megtorpanunk és egy mindent feloldó kacagásban, majd ezt - természetsze­rűleg - követő sírásban semlegesítve - élünk tovább. Egy másik ilyen klasszikusan József Attila-vers 1926-ból a Végül. Lírai önéletrajz, egyetemessé tárulkozó általánosítással: mert földünkön az idő érik zajtalanul s félelmesen. DÖNTSD A TŐKÉT, NE SIRÁNKOZZ... 1927 őszén József Attila már itthon van. Nemrég jött haza Illyés Gyula jön Hatvány és Ignotus, Kassák is... Ideje, hogy bemutatkozzék harmadik kötetével: Nincsen apám, se anyám. Nyilván szándékosan választotta címül az 1925 tavaszán a Szegedi Új Nemzedék által megtámadott és Horger professzor által inkriminált, immár négyéves versét. Tamás Attila írja erről a kötetről: „József Attila egész életművének legváltozatosabb, formában, jellegben a legtöbb­féle verset tartalmazó, egységét leginkább csak ebben a sokszínűségben megvalósító kötete. Igazi jelentőségét késői, erősen szintetikus jellegű verseinek ismeretében lehet megérteni, minthogy ezeknek más-más elemei is megjelennek már benne. De ezen túl a kötet tele van az indulás, a hangpróbálgatás friss elevenségével is... A világot átölelni akaró, naiv-gyermekien szocialisztikus vágy mindinkább szembekerül a való­ság sokféle, ennek a vágynak gyakran nagyonis ellentmondó tényeivel, s ennek eredményeképp kerül sok új elem lírájába.” E kötet több versét ismerjük már; így hát azoktól kezdve lapozgatjuk gyűjteményes kötetét, melyek 1928-tól keletkeztek. Ezek pedig egybefoly­nak az 1931-es Döntsd a tökét, ne siránkozz kötettel, melyet az ügyész elkobzott és így úgyszólván ismeretlen maradt. Követi ezt a Külvárosi éj (1932), hogy végre 1934-ben (Medvetánc) a kritika általános örömmel és elismeréssel fogadja a költőt. József Attila 1934-ben még nincs harmincéves, és már valóban komolyan méltatják: Halász Gábor (Nyugat, 1935); Bálint György (Pesti Napló, 1935 és 1938); Féja Géza (Magyar írás, 1935). Innen kezdve mondhatjuk, hogy - a szakma szempontjából, mert a széles közönség előtt még ismeretlen - József Attila végre „beérkezett” költő. Persze ez a 927

Next