Ortutay Gyula: Írók, népek, századok (Budapest, 1960)

Radnóti

Ha van költői pálya, hát Radnótié olyan, amelyen a fejlődés ki­bontakozó szakaszai mind a mondanivaló, mind a megformálás kérdésein keresztül pontosan követhetők. S az különösen tanul­ságos, hogyan építi költői eszközeit a fejlődés további szaka­szaiba. Révai József legutóbb József Attiláról szólva gondosan ele­mezte az izmusok szerepét József Attila költészetének korai kor­szakában. (József Attila, Magyar Helikon, 1958 : 7 kk.) Azt hisz­­szük, hogy az izmusok jelentőségével még sokat kell foglalkoz­nunk, hogy vissza-visszatérő hullámait az európai és a magyar költészetben (s a képzőművészetben) megérthessük. Régibb előz­ményekről említést sem téve, az ún. izmusok már az első világ­háború előtt nagy hatással jelentkeztek, s Tristan Tzara nemré­giben megjelent önéletrajzi kötetéből az is kiderül, hogy a két vi­lágháború között meg-megújuló szerephez jutottak, s az izmusok megújuló formabontó tendenciái jelentkeznek az utóbbi tíz év költészetében, drámájában és képzőművészetében is. Ez alatt a félévszázad alatt küzdelmük eleinte csak az akadémizmus ellen, a megkövesedett formák és hazug polgári mondanivalók ellen folyt, később a polgár epatírozása mellett hangot kapott az izmu­sok koncertjében a kommunista mondanivaló is, a romantikus an­­tikapitalizmus is, majd a két világháború után még a fasiszta ideo­lógia is. Az utóbbi években az európai izmusokon keresztül ki­fejeződő mondanivaló éle egyaránt irányul mind a kapitalista tár­sadalom kietlensége ellen, mind a szocialista realizmus irodalmi, művészi elvei, a szocialista ideológia ellen. A magyar izmusok kü­lönböző korszakai sem egyértelműek, a politikai állásfoglalás, a mondanivaló célja nagyon is megkülönbözteti egymást követő hullámait. Hiszen pl. Kassák, Kosztolányi, Babits formabontó kor­szaka sem tekinthető Füst Milán, József Attila, Radnóti forma­bontó törekvéseivel azonosnak, hogy napjaink költészetének egyes ilyen jelenségeiről ne is szóljunk. De nem is folytatjuk tovább: az izmusok irodalomtörténete külön, nagy téma, s csak utalunk arra, hogy Radnóti a kötött formák gondos és míves mestereként később is mily szeretettel hajolt vissza az izmusok kifejező lehe­tőségeihez Apollinaire-fordításain keresztül. 144

Next