Ortutay Gyula: Írók, népek, századok (Budapest, 1960)

Négy emlékezés

irodalmi nagyjai közül is azokhoz íordul, akik a haladásért éltek - haltak. Az igazi Petőfit, a teljes Adyt és József Attilát, a teljes Puskint, a nagy szovjet irodalmat, a magyar kritikai realizmus regényíróit olvashatják, hogy az elmélet tanulmányozása mellett a szépirodalmon keresztül is jobban megértsék a maguk feladatait és a világ haladásának vissza nem fordítható ütemét. Kritikusaink is lahántják a hazug sovinizmus, a reakciós elkendőzések burkait, s költőinket, íróinkat a maguk igaz valójában, hibáikkal s jövendőt szolgáló értékeikkel együtt állítják népünk elé. Ugyanez történik Lengyelországban is. A Mickiewicz-emlékév alkalmat adott arra, hogy nagy monográfiákban, tanulmányok, előadások sorozatán, kiállításokon keresztül az igazi Mickiewiczet állítsák a lengyel nép elé, a világ dolgozói elé. Erről az igazi Mickiewiczről, a világ­­irodalom egyik legnagyobb költőjéről szeretnék ezen az ünnepi ülésen szólni. Költészetének, életének csak néhány, legjellemzőbb vonását emelhetem ki, a magyar irodalmi kritikának, műfordí­tóinknak s könyvkiadásunknak lesz feladata, hogy ezt a nagy költőt művein keresztül ismerje meg, s szeresse a magyar dolgozó nép. Az első, amire az irodalomtörténet rá szokott mutatni Mickie­­wiczcsel kapcsolatban, költői nyelvének forradalmi újsága: eleven népiessége, költői nyelvének népi realizmusa. A formalista, klasszi­­cizáló lengyel irodalmi körök a legnagyobb megbotránkozással, éles támadásokkal fogadták ezt a népi hangot, a népi realizmusnak ezt a jelentkezését, a költői hagyományok felrúgásának tekintették, re­­belliónak. Az is volt. Ma már tudjuk, hogy az egész Európán végig­futó áramlat volt, gondoljunk csak arra, hogy Miekiewicz előtt ugyanez a jelenség megmutatkozik Puskinnál is, utána Petőfinél is, S szerte Európában. Mindenütt a konzervatív klasszicizáló költés szét s a népi hang ütközése, az elszörnyedt irodalmi bírálók s a lelkes közhangulat. Tudjuk, hogy mindez nem csupán irodalmi formák, verstani elméletek, nyelvi kifejezések vitája volt, hanem a megmozdult hatalmas gazdasági és társadalmi erők következ­ménye, hol ösztönös, hol tudatos költészeti reagálás az új társa­dalmi osztályok fellépésére, kifejeződése az új társadalmi osztá­lyok hangjának. Miekiewicz költészetében ez az új, népi hang 27 Írók, népek, századok 417

Next